In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2001













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Bedrijventerrein Emer-Hintelaken:
Vitaliseren om de spiraal te doorbreken

Overal in Nederland worden bedrijventerreinen opgeknapt of in andere gevallen daarvoor plannen bedacht. Net als producten kennen ook bedrijventerreinen een levenscyclus waardoor na enige tijd een bezem over het terrein noodzakelijk is. Projectcoördinator Peter Schuitmaker heeft een aanstekelijk enthousiasme en moedigt ondernemers aan gezamenlijk de figuurlijke bezem te pakken.

Peter Schuitmaker voor de oude zandsilo aan de Markkade

Peter Schuitmaker is een actief mens. Sinds enige tijd is hij zelfstandig ondernemer en begeleidt hij met zijn bedrijf Bureau Bedrijfsontwikkeling MKB-bedrijven naar een passende financiering. Hij kan er gepassioneerd over vertellen. Waar moet een financieringsplan aan voldoen? Hoe krijg je de volle aandacht van een kredietverstrekker? Genoeg stof voor een interessant gesprek. Een andere keer. Ondanks deze energievretende taak heeft Schuitmaker namelijk nog genoeg lucht in de longen om zich ook als projectcoördinator in het Bredase bedrijfsleven te storten. In opdracht van ondernemersverenigingen probeert hij als een soort initiator bedrijven met elkaar te laten samenwerken. Bedrijvenvereniging De Mark vroeg hem de vitalisering van bedrijventerrein Emer-Hintelaken te begeleiden. Schuitmaker is enige tijd bezig en enthousiast: "Ik zou er wel dagen over kunnen praten," vertelt hij. Dat doet hij niet, maar tijdens het gesprek vliegen tijdschema's met mogelijke samenwerkingsverbanden, projectgroepen en werkgroepen over de tafel. Schuitmaker heeft aan alles gedacht.

Levendig en bruisend
"Vaak wordt er gesproken over revitalisering. Ik associeer die term met reanimeren. Je probeert met een mond-op-mond beademing te redden wat er te redden valt. De situatie op Emer-Hintelaken is daarmee niet te vergelijken. Het is een bedrijventerrein met potentie. Er moet alleen nog het één en ander aangepast worden," vertelt Peter Schuitmaker. In Breda wordt dus niet over revitalisering, maar over vitalisering gesproken. Een wezenlijk verschil. "Doel is om Emer-Hintelaken weer vitaal ­ dus levendig en bruisend - te maken. Als je kijkt naar bedrijventerreinen in het algemeen zie je een bepaalde levenscyclus. Dat begint bij de uitgifte van het terrein. Na verloop van tijd gaat het langzaam achteruit. Reden daarvoor is dat sterke, groeiende bedrijven op een gegeven moment niet meer uit de voeten kunnen en vertrekken. De minder sterke bedrijven blijven over. Ze blijven 'hangen'. Daar ontstaat de achteruitgang. Dankzij tijdige vitalisering wordt die negatieve spiraal doorbroken," aldus Schuitmaker. Vitalisering heeft volgens de projectcoördinator positieve gevolgen op zowel korte als lange termijn. Een veiligere werkomgeving, verminderde criminaliteit en een beter imago hebben op zowel werknemers als klanten onmiddellijk aantrekkingskracht. Op langere termijn zal, dankzij de toegenomen aantrekkingskracht, de waarde van het onroerend goed stijgen.

Masterplan
"Vitaliseren is een serieuze zaak. Het is niet voor niets dat de gemeente Breda hieraan meewerkt. Men heeft een bijdrage van 50.000 gulden beschikbaar gesteld voor het project op Emer-Hintelaken," zegt Schuitmaker. In het verlengde van vitalisering ligt samenwerking tussen bedrijven. "Samenwerking tussen ondernemers die bij elkaar in de buurt zitten, is een uitstekende zaak. Per definitie zijn het namelijk allemaal individualisten die primair voor hun eigen zaak knokken. Ondernemers komen niet uit zichzelf op het idee om samen iets op te pakken. In het plan voor Emer-Hintelaken hebben wij een fase geïntroduceerd waarin bedrijven starten met samenwerking," zegt Schuitmaker. Het 'Masterplan' van Schuitmaker op deze pagina toont de verschillende fases. Na de eerste oriëntatie in 2001 volgt later de inventarisatie van problemen en organisatie van de projecten. Als vanzelf zou na innige samenwerking met bedrijven en gemeente het besparen en voorkomen van kosten en het beter benutten van de mogelijkheden komen. Bij een volgroeide samenwerking volgt het parkmanagement, verbeteren van het imago, infrastructuur en ruimtelijke ordening. De samenwerking op bedrijventerrein Emer-Hintelaken zit nog niet in de fase van kostenbesparing, maar toch worden actuele kansen al gegrepen. "We bestuderen de mogelijkheden voor een collectief afvalcontract. Daarnaast hebben we onlangs een bijeenkomst gehouden over de gezamenlijke inkoop van elektriciteit. Bedrijven met een aansluiting van minimaal 3 keer 80 Ampère mogen namelijk vanaf 2002 hun elektriciteit vrij inkopen. Op dit moment hebben we zeven bedrijven die daarin geïnteresseerd zijn. Dat kan veel financieel voordeel opleveren, want er wordt gesproken van een besparing op de elektriciteitsnota van zo'n 15 procent," vertelt Schuitmaker. De collegae van bedrijvenvereniging De Krogten zijn ook bezig met besparing op elektriciteitskosten en zullen zich waarschijnlijk aansluiten. Hoe meer deelnemers, hoe lager de collectieve inkoop en hoe hoger dus het voordeel.

Waakhond
Toch neemt het enthousiasme bij Peter Schuitmaker ook wel eens af. Net zoals iedereen die iets van de overheid gedaan wil krijgen, heeft ook hij zo zijn irritaties. "Langs de Markkade staat een oude zandsilo die al jaren niet meer gebruikt mag worden. Het is duidelijk een vreselijk wangedrocht, maar er gebeurt niets. Je kunt jezelf afvragen waarom dat ding er nog steeds staat. Ik heb met een gemeenteambtenaar gebeld en die vertelde dat hij alleen ging over het gebruik van de silo. Gebruiken mocht in ieder geval niet meer. Voor het zijn van de silo is dan weer een andere afdeling verantwoordelijk. Daar kom je dus heel moeilijk doorheen. Het draagt in ieder geval niet mee aan de uitstraling van het bedrijventerrein," vertelt Schuitmaker. Om dit soort irritaties te voorkomen, verwacht Schuitmaker veel van parkmanagement. "Op het moment dat je samenwerkt in een parkmanagement verandert er veel. De ondernemers zijn dan aangesloten in een stichting en samen met de gemeente verantwoordelijk voor hoogwaardige kwaliteit van de openbare ruimte. Er is dan ook een meldpunt met daarbij een parkmanager. Dat is een soort waakhond die kwalijke zaken constateert en actie onderneemt." Nu is Schuitmaker, gelet op zijn acties tegen de oude zandsilo, zelf een beetje de waakhond. Gelukkige wel een heel waakzameŠ


...combineert
"Ik verkoop echt lucht aan mensen..."

...start
"Consumenten verleiden door uitstraling"

...verfraait
Luxe kantoormeubilair voor tevreden personeel

...vitaliseert
Vitaliseren om de spiraal te doorbreken

...spreekt
In 't kort

...ontwerpt
Flexibiliteit is het toverwoord

...helpt
Nieuwe cursus voor starters

...leert
Cursusmethode nieuw in Europa

...informeert
Themabijeenkomsten

...groeit
Nieuw bedrijfspand Elek Trends in Werkendam

...beloont
Creativiteit sleutel modern personeels management

...verandert
De geschiedenis van de kantoorarchitectuur