In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2001













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be








Top 10 - Aantrekkelijke bedrijven onder hoog opgeleiden
1. Philips 6,9 %
2. ABN AMRO 6,2 %
3. KPN 5,2 %
4. Shell 5,0 %
5. KLM 4,3 %
6. Unilever 4,0 %
7. CMG 3,8 %
8. Rabobank 3,2 %
9. Ahold 3,1 %
10. Heineken 2,8 %

Bron: CIH-onderzoek VNU





Geluidsoverlast moet lager dan 70 dB

Bedrijven, voertuigen, machines en andere geluidsbronnen mogen wat minister Pronk (Milieu) betreft in 2010 niet meer herrie produceren dan 70 decibel. Dat is te vergelijken met het lawaai van een drukke provinciale weg op 50 meter afstand. Pronk heeft de norm volgens betrokkenen opgenomen in het Nationaal Milieubeleidsplan 4, waar hij met andere ministers nog volop over in discussie is. Pronk werkt aan een nieuwe wet over lawaai en geluidhinder, de Modernisering Instrumentarium Geluidsbeleid (MIG). Hij wil de regelgeving grotendeels overlaten aan gemeenten en provincies. De Tweede Kamer had hem gevraagd om in de wet in elk geval een maximumnorm voor geluidsoverlast op te nemen.

Bron: ANP 22 mei 2001





Rituelen

Rituelen op de werkvloer bevorderen de productiviteit. Altijd bepaalde kleding dragen bij belangrijke vergaderingen, altijd dezelfde wc gebruiken of altijd uit je favoriete koffiekopje drinken; bijna iedereen heeft wel zijn of haar rituelen. Mensen met een kantoorbaan voelen zich ook zekerder van zichzelf als ze een vaste dagelijkse routine afdraaien waardoor 49 procent hierdoor in een positieve gemoedstoestand komt. Dat blijkt uit onderzoek dat gedaan is onder 1500 kantoormedewerkers door Office Angels, een van de grootse Engelse recruitmentbureaus voor secretaresses en ondersteunende functies. Tevens blijkt dat maar liefst 74 procent van de kantoorwerkers ook zijn of haar naam zetten op "eigen spullen" op de werkplek zoals nietmachines.

Bron: PW





Time is money

  • Stel doelen en organiseer uw werk in blokken van 15 minuten
  • Kwalificeer de prospect. Bepaal of het zin heeft een bezoek af te leggen voordat u de telefoon pakt.
  • Verkoop tijdens de uren dat dit mogelijk is en reserveer indirecte activiteiten voor de minder geschikte uren, zoals lunchtijd en na 17.00 uur.
  • Delegeer en maak gebruik van de ondersteunende diensten die bij uw bedrijf beschikbaar zijn.
  • Plan verkoopgesprekken net lang genoeg om uw doel te bereiken. De tijd van uw klant is even kostbaar als de uwe.
  • Maak gebruik van telefoon, direct mail, e-mail en andere hulpmiddelen om uw werk efficienter uit te voeren.

Bron: Selling Power





24-uurs carrièrebeurs

ICT-ers en hoger opgeleiden uit de financiële dienstverlening hoeven binnenkort niet ver meer te zoeken naar een nieuwe baan. Op 18 juni start speciaal voor hen The virtual career event, een carrièrebeurs op internet. P&O professionals zitten klaar om vragen van sollicitanten te beantwoorden, bezoekers kunnen een bedrijfsfilm bekijken en er is een videowall. Tot 31 oktober is de beurs 24 ur per dag geopend. Ook andere bezoekers kunnen een kijkje nemen op www.thevirtualcareerevent.com.

Bron: PW





Jonge p&o'ers: weinig stimulerende bazen

P&o'ers zoeken vaker dan andere hoger opgeleiden actief of latent naar andere banen. Van de p&o'ers is 86,7 procent op zoek, tegen 69,8 procent van alle hoger opgeleiden. Dat blijkt uit onderzoek van VNU Business Publications onder hoger opgeleiden tot 45 jaar.

Vanwaar deze ontevredenheid? Bijna de helft van de p&o'ers (46 procent) geeft aan een baas te hebben die hem niet kan stimuleren. Onder alle hoger opgeleiden is dat percentage 31 procent. Een meerderheid (55 procent) meent dat hij geen of te weinig uitdagingen vindt in zijn werk. Van de hoger opgeleiden in het algemeen gaf 50 procent dat antwoord. 44 Procent ziet weinig doorgroeimogelijkheden (tegenover 34 procent van alle hoger opgeleiden). Inhoudelijk is de huidige functie van 41 procent van de respondenten weinig interessant en ruim eenderde (37 procent) meent dat de salarisperspectieven onvoldoende zijn. Een nieuwe baan vinden is geen probleem, volgens de ondervraagde p&o'ers. Maar liefst 88 procent heeft het idee nu meer eisen te kunnen stellen tijdens salarisonderhandelingen dan een jaar geleden. P&o'ers die op zoek gaan naar een nieuwe baan kijken in eerste instantie in Intermediair (66 procent), terwijl PW als tweede werd genoemd (49 procent). Veertig procent raadpleegt de Gids voor personeelsmanagement. Overigens schakelen p&o'ers veel vaker dan andere hoogopgeleiden hun persoonlijke netwerk in (36 procent tegen 28 procent). Ook is het werving- en selectiebureau populairder onder p&o'ers dan onder hoger opgeleiden in het algemeen.

Bron: PW Vakblad





Vriendschappen en vijanden bepalen loopbaan

Vijanden op de werkvloer kunnen ervoor zorgen dat werknemers werkloos worden of wegvluchten naar een baan met een lagere status. Maar ook vrienden zijn heel bepalend voor iemands loopbaan. Bij de allereerste baan zijn vooral ouders en hun vrienden invloedrijk.

Dat blijkt uit onderzoek waarop Hester Moerbeek volgende week donderdag promoveert aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Conclusie: vrienden met een hogere status zorgen voor vooruitgang. Vijanden op de werkvloer werken het tegenovergestelde in de hand. Moerbeek: "Het lijkt logisch, maar dit onderwerp was nog nooit onderzocht. Opvallend vind ik wel dat vijanden er zelfs voor kunnen zorgen dat iemand daalt op de loopbaanladder." Verder blijkt uit het onderzoek dat wanneer iemand blijft hangen op een bepaald functieniveau, vrienden op hetzelfde niveau daarvan een belangrijke oorzaak zijn. Van vluchtgedrag is vooral sprake wanneer vijanden op hetzelfde niveau opereren. Vrienden krijgen vooral waarde zodra de eerste stap op de arbeidsmarkt gezet is. Moerbeek: "Voor de eerste baan zijn vooral ouders en hun vrienden erg bepalend. Ook zij hebben een duidelijke waarde als sociaal kapitaal." Een slechte werksfeer is een voedingsbodem voor vijandigheid, zo blijkt uit het onderzoek. Uiteindelijk zal dat volgens Moerbeek leiden tot een groter personeelsverloop.

TEKST: Eric Hoogeweg





...combineert
"Ik verkoop echt lucht aan mensen..."

...start
"Consumenten verleiden door uitstraling"

...verfraait
Luxe kantoormeubilair voor tevreden personeel

...vitaliseert
Vitaliseren om de spiraal te doorbreken

...spreekt
In 't kort

...ontwerpt
Flexibiliteit is het toverwoord

...helpt
Nieuwe cursus voor starters

...leert
Cursusmethode nieuw in Europa

...informeert
Themabijeenkomsten

...groeit
Nieuw bedrijfspand Elek Trends in Werkendam

...beloont
Creativiteit sleutel modern personeels management

...verandert
De geschiedenis van de kantoorarchitectuur