In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Augustus 2001













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl





Bedrijven
Choose-it
PricewaterhouseCoopers
Fiscaliteit & Onderneming
Sponsoring en fiscaliteit

PricewaterhouseCoopers N.V. verzorgt in 'de Ondernemer' een fiscale vragenrubriek. PricewaterhouseCoopers N.V. is een wereldwijd toonaangevende organisatie op onder meer het gebied van accountancy en belastingen. De vestigingen in Bergen op Zoom en Breda dragen zorg voor de inhoud van deze maandelijkse rubriek. Mr. Rick Mijnsbergen en mr. Bert Mulder zullen uw vragen persoonlijk beantwoorden.
Vragen kunt u richten aan: 'de Ondernemer', Postbus 3805, 4800 DV Breda.



Mr. Rick Mijnsbergen, PricewaterhouseCoopers N.V.

Vraag: Ik heb sinds een aantal jaren een vrij succesvol automatiseringsbedrijf. Laatst is mij gevraagd of ik de plaatselijke voetbalclub, waar ik zelf overigens ook speel, zou willen sponsoren. Ik zou dit graag willen doen, maar mijn vraag is welke fiscale consequenties dit heeft.

Antwoord:
U bent voornemens de plaatselijke voetbalclub te sponsoren. Dit heeft gevolgen voor de bepaling van de winst en het heeft BTW-gevolgen. Op beide aspecten wordt in het navolgende ingegaan.

Aspecten winstsfeer
Bij sponsoring van de plaatselijke voetbalclub, of meer in het algemeen iedere andere sportvereniging, worden middelen aan de sportvereniging ter beschikking gesteld, in ruil waarvoor de sportvereniging een tegenprestatie verricht. Deze tegenprestatie is van belang voor de fiscale behandeling van de sponsorbijdrage. De tegenprestatie van de gesponsorde is namelijk doorslaggevend voor de kostencategorie, waarin de sponsorbijdrage zal vallen. Sponsorbijdragen, welke een zakelijk belang dienen, kunnen namelijk kwalificeren als reclamekosten of als representatiekosten. Sponsorbijdragen kunnen als reclamekosten in aanmerking worden genomen, indien de bijdrage erop gericht is om de algemene naamsbekendheid van uw bedrijf te vergroten of te onderhouden. Hiervan is in ieder geval sprake, indien tegen betaling van een bepaald geldbedrag aan de sportvereniging leden van die sportvereniging de naam van uw bedrijf op hun shirts, trainingspakken of iets dergelijks gaan dragen. Hetzelfde geldt voor het plaatsen van reclameborden met de naam van uw bedrijf langs het sportveld. In dergelijke gevallen kan de sponsorbijdrage als reclamekosten volledig ten laste van de winst van uw automatiseringsbedrijf gebracht worden. Sponsorbijdragen kunnen ook onder de kostencategorie representatiekosten vallen. Hiervan is sprake, indien de door uw bedrijf bedongen tegenprestatie gericht is op het door uw bedrijf, of één van zijn medewerkers, ontvangen van zakenrelaties bij sportwedstrijden. Indien de sponsorbijdrage slechts als representatiekosten in aanmerking genomen kan worden is de sponsorbijdrage slecht voor 90% aftrekbaar, omdat in dergelijke uitgaven een bepaald privé-element aanwezig geacht wordt. Dit element wordt van aftrek uitgesloten. Representatiekosten en andere beperkt aftrekbare kosten kunnen echter ook volledig in aftrek van de winst worden gebracht, indien u bij de aangifte kiest voor de forfaitaire winstbijtelling van fl. 3.306 (1.500 euro). Dit laatste is vaak voordeliger.

BTW-aspecten
Buiten de al dan niet volledige aftrekbaarheid van de sponsorbijdrage spelen tevens BTW-aspecten een rol. BTW-aspecten spelen uitsluitend een rol, indien uw bedrijf ondernemer voor de BTW is. Uw automatiseringsbedrijf is zonder twijfel aan te merken als BTW-plichtig ondernemer. Een sportvereniging is ook BTW-ondernemer, maar is bijvoorbeeld geen BTW verschuldigd over de contributie die de leden aan de vereniging betalen. Op een aantal activiteiten is echter in beginsel geen vrijstelling voor de BTW van toepassing. Het gaat hierbij om het verlenen van toegang tot wedstrijden, demonstraties en dergelijke. Activiteiten ter verkrijging van financiële steun voor de sportvereniging zijn eveneens vrijgesteld van BTW, onder voorwaarde dat de ontvangsten ter zake van leveringen niet meer bedragen dan fl. 150.000 per jaar en de ontvangsten ter zake van diensten niet meer bedragen dan fl. 70.000 per jaar. Indien een sportvereniging in een jaar in totaal echter meer dan fl. 70.000 ter zake van sponsorgelden of andere diensten ontvangt en dit gebeurt op basis van een sponsorcontract of er worden facturen uitgereikt, waarin is vastgelegd welke tegenprestaties uw bedrijf verkrijgt, is normaal gesproken 19% BTW verschuldigd over die sponsorbijdragen. Dit is de meest gebruikelijke situatie; is er geen contract en geen aanwijsbare tegenprestatie, dan kan BTW-heffing mogelijk niet aan de orde komen. Indien een sportvereniging alleen voor de sponsorinkomsten in de BTW-heffing wordt betrokken zal periodiek BTW-aangifte moeten worden gedaan en gelden er allerlei administratieve verplichtingen. Dit lijkt ongunstig, maar dat hoeft niet zo te zijn. Aan BTW-heffing over de sponsorinkomsten is namelijk ook aftrek van BTW, die drukt op de met die sponsoring verbonden kosten, verbonden. Met andere woorden: de BTW-druk op de kosten van de sportvereniging wordt minder. Uw automatiseringsbedrijf zal er in beginsel geen bezwaar tegen hebben om boven een overeengekomen sponsorbedrag nog 19% BTW te betalen. Ervan uitgaande dat de voetbalclub tegenover de sponsorbijdrage reclame maakt, kunt u de aan uw bedrijf berekende BTW in de periodieke BTW-aangifte terugvorderen, zodat deze voor uw automatiseringsbedrijf geen kostenpost vormt. Bij het sponsoren van een sportvereniging in natura is de situatie ingewikkelder, omdat er in feite sprake is van een ruiltransactie. Er worden namelijk goederen (bedrukte shirts, bedrukte trainingspakken en dergelijke) geleverd door uw bedrijf in ruil voor de levering van een dienst (het maken van reclame) door de sportvereniging.

Voor de BTW zijn er in dit voorbeeld twee prestaties te onderkennen:
uw automatiseringsbedrijf levert de kleding aan de sportvereniging en moet hiervoor een BTW-factuur opmaken en uitreiken; de sportvereniging maakt reclame voor uw automatiseringsbedrijf; hiervoor kan een vrijstelling gelden (fl. 70.000 grens) of er moet een BTW-factuur worden opgemaakt en BTW worden voldaan. In dergelijke gevallen is het overigens lastig om de waarde te bepalen. Op dit punt bestaat er enigszins tegenstrijdige rechtspraak. Een uitgangspunt kan zijn de inkoopprijs van de kleding als waarde te nemen.

Tot slot
Zoals uit het bovenstaande blijkt kunnen er nog al wat haken en ogen kunnen zitten aan sponsoring van een sportvereniging. Het is dan wellicht ook aan te raden eerst met uw belastingadviseur te overleggen, alvorens tot sponsoring over te gaan.


...stept
Steppend netwerken
voor het goed doel

...start
LTE ligfiets-garage in Breda bleek gat in de markt

...ontslaat
Helft faillissementen in ICT-sector

...vestigt
Kantoorhuisvestigings
nood

...innoveert
Nieuw technisch
innovatief ingenieursbureau

...spreekt
In 't Kort

...introduceert
Interpay introduceert korting op tarieven

...werkt
"Er moet een Arbeidstoekomst voor iedereen zijn"

...helpt
Om 5 over 12 is het te laat...

...rijdt
Rijschool Wolf

...transporteert
Startend transport-
bedrijf DHS