In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Augustus 2001













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




LTE ligfiets-garage in Breda bleek gat in de markt
"Ik wil dit in een prettig tempo uitbouwen..."

Volgens kennissen viel hij van zijn geloof doordat er geen motor zat in hetgeen hij bouwde. Boudewijn Polane was jarenlang actief in de auto- en motortechniek. Tijdens een open dag maakte hij kennis met een ligfiets. Hij huurde er een en verpandde er zijn hart aan. Onlangs opende hij aan het Graaf Hendrik III-plein in Breda zijn LTE ligfiets-garage. Binnen een aantal jaren wil hij zijn winkelformule uitbouwen, gebruikmakend van de sterke punten. Een gedreven fietser die een hartstochtelijk ondernemer werd.


Boudewijn Polane: "Mijn winkel is op dit moment niet alle dagen geopend. Dat kan niet anders want naast deze winkel heb ik nog een parttime baan in het onderwijs. Maar op den duur is het wel de bedoeling dat de winkel permanent open gaat. Wat er nu is, is de basis waarop ik verder wil bouwen." Polane heeft zijn plannen om als ondernemer aan de slag te gaan goed voorbereid. "Ik kom uit het onderwijs. Daar moet je gestructureerd en methodisch werken. Een stappenplan maken, informeren, jezelf voorbereiden. Dat zat er dus bij mij al in. Bovendien heb ik, ter voorbereiding op wat me te wachten stond, tevoren wat cursussen gedaan bij de Kamer van Koophandel. Natuurlijk heb ik er wat geleerd, maar heel vaak zat ik ook te knikken omdat ik de zaken zoals ze werden verteld, al wist. Doordat ik mezelf tevoren elders al had geïnformeerd. Kijk, ik bouwde al eerder zelf ligfietsen. Omdat ik die ook verkocht kwam ik al bij ligfietswinkels in het hele land terecht. Zo kwam ik er achter dat er in Breda nog geen was en dat daar wellicht wel behoefte aan bestond. In dat marktgat ben ik toen gesprongen. Ik kon voor minstens een aantal jaren een geschikt pand huren, op een aantrekkelijke locatie. Met bossen vlakbij, maar ook met het centrum in de directe nabijheid. Ideaal als mensen hier een ligfiets willen huren om het eens uit te proberen. Omdat het pand bij aanvang van het huurcontract nogal onderkomen was moest er veel aan gebeuren. Met een aantal mensen hebben we dat helemaal opgeknapt. Nu is het klaar. Ik ben er heel tevreden mee."


Klantvriendelijk
Polane is vast van plan zijn winkel op te laten stomen in de vaart der volkeren. "Het is een heel specifiek product natuurlijk, want 'gewone' fietsen verkoop ik niet. Ik verkoop ligfietsen, verhuur en onderhoud ze. Het is een plek waar ligfietsers onderling elkaar kunnen treffen. Ik zeg weleens: 'Jongens, daar staat de koffie... ga je gang maar!' Je moet ook iets extra's bieden vind ik, klantvriendelijk zijn. Als hier nieuwe klanten komen is steevast mijn eerste vraag: 'Wat wilt u ermee?'. Over het algemeen kunnen mensen dat vrij goed vertellen. Een ligfiets is toch een apart ding met specifieke voor- maar ook nadelen. Welke dat zijn? Nou een heel belangrijk voordeel is het aanzienlijk hogere comfort. Bij een 'gewone' fiets, zit je op twee botjes, op een klein oppervlak want een gewoon zadel is niet groot. Een ligfiets is heel anders. Je houding is anders, maar ook het zitvlak van het zadel is groter. Doordat je lager zit, heb je minder luchtweerstand als je fietst, dus je gaat harder. Dat is voor sommigen ook een echt voordeel. Als je dagelijks grotere afstanden aflegt, bijvoorbeeld van huis naar werk en omgekeerd, spaar je gewoon heel direct tijd omdat een ligfiets zo'n vier tot vijf kilometer per uur sneller gaat bij dezelfde inspanning. Je ziet tegenwoordig steeds meer een tendens ontstaan dat mensen niet alleen hun werktijd efficiënt willen gerbruiken, maar ook hun vrije tijd. In dat plaatje past de ligfiets ook helemaal. Omdat ie zo breed inzetbaar is. Je kunt er mee toeren, maar ook keihard mee knallen. En wil je er een boodschap mee doen, dan is dat meestal ook geen probleem. Natuurlijk zijn er nadelen: wie kleinbehuisd is, vindt het soms moeilijk om er een plaatsje voor te vinden. Niet dat een ligfiets nou veel langer is dan een gewone fiets, maar je gaat er anders mee om, bewuster. Komt ook natuurlijk omdat ze door de bank genomen duurder zijn en bewuster worden aangeschaft" Boudewijn Polane is er inmiddels achter gekomen dat het hebben van een winkel hem goed afgaat. "Het past bij me. Vroeger werkte ik vanuit een kleine werkplaats. Daar had ik niet veel contact met klanten. Dat is nu heel anders en ik merk dat me dat echt bevalt. Kijk, het bouwen van fietsen vond ik leuk om te doen, maar ik vond het te eenzijdig. Niet leuk genoeg dus om dat nog vele jaren te blijven doen. Dat is het nu wél vind ik. Ik ben blij dat ik naast dit bedrijf mijn eigen baan nog heb anders zou er wat mij betreft te veel druk op de ketel komen te staan. Ik kan het nu in een prettig tempo uitbouwen, want het moet ook wel lollig blijven vind ik."


...stept
Steppend netwerken
voor het goed doel

...start
LTE ligfiets-garage in Breda bleek gat in de markt

...ontslaat
Helft faillissementen in ICT-sector

...vestigt
Kantoorhuisvestigings
nood

...innoveert
Nieuw technisch
innovatief ingenieursbureau

...spreekt
In 't Kort

...introduceert
Interpay introduceert korting op tarieven

...werkt
"Er moet een Arbeidstoekomst voor iedereen zijn"

...helpt
Om 5 over 12 is het te laat...

...rijdt
Rijschool Wolf

...transporteert
Startend transport-
bedrijf DHS