In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Augustus 2001













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Freddy Wolf
'Kwaliteit en liefde voor je vak onmisbaar'

Liefde voor mensen en voor je vak. Zonder die eigenschappen red je het niet als rij-instructeur, vindt Freddy Wolf. Veertig jaar geleden begon hij, op achttienjarige leeftijd, in het Walcherse Oost-Souburg een rijschool. Inmiddels heeft hij drie vestigingen in Zeeland en sinds een jaar ook een in Breda.

De opvallende Beetle, het visitekaartje van de rijschool

Bij aanvang van zijn carrière was Wolf de jongste rijschoolhouder van Nederland. Toentertijd was het bezit van een rijbewijs nog allerminst een gewone zaak. Zijn eerste leerlingen waren leidinggevenden bij scheepswerf De Schelde in Vlissingen, die wat meer te besteden kregen en zodoende aan een auto konden gaan denken. ,,Het was wel even slikken voor die mensen, om les te krijgen van een snotneus als ik", herinnert Wolf zich glimlachend. ,,In die tijd maakte ik dagen van zeven uur 's ochtends tot half twaalf 's avonds, ook op zaterdag. Tegenwoordig sluiten we om zes uur 's avonds de deuren. Maar door een leven lang voor iedereen klaar te staan, bouw je wel kwaliteit op." vestigen."

Beheerste groei
Freddy 's zoons Raymond en Patrick zijn inmiddels ook actief binnen het bedrijf, waar zij leiding geven aan respectievelijk de vorig jaar geopende vestiging in Breda en de rij-opleiding voor grote voertuigen. Op Walcheren kan rijschool Freddy Wolf bogen op een marktaandeel van veertig à vijftig procent, terwijl het marktaandeel sinds hij ook in Goes en Zierikzee actief is op de Bevelanden en Schouwen-Duiveland groeiende is. Maar de werkelijke kansen ziet Wolf in West-Brabant. ,,In Breda en omgeving wonen vier maal zo veel mensen als op Walcheren. Wij hebben een goede formule en willen die daar gaan benutten." Op termijn wil hij ook vanuit Bergen op Zoom en Roosendaal gaan werken. Hij is echter huiverig voor een te snelle groei. Eerst wil Wolf de bedrijfsvoering bij de bestaande vestigingen op gelijk niveau brengen. ,,Nu zijn er nog verschillen in de wijze waarop de administratie wordt gevoerd. Daarnaast heb je lesmateriaal en computers nodig en onze financiële middelen zijn ook weer niet onuitputtelijk. In Breda moeten we bovendien onze vrachtwagen-opleiding eerst nog op poten zetten. We kunnen pas verder groeien op het moment dat alle bestaande vestigingen goed draaien en je daar al je mogelijkheden kunt benutten."


Kwaliteit kost geld
Wolf is ook voorzitter van de afdeling autorijscholen van de BOVAG. Hij constateert dat de rijschoolwereld er huiverig voor is reële lesprijzen te berekenen, uit angst de concurrentieslag te verliezen. ,,Wanneer je kwalitatief goede lessen wilt geven, moet je reële prijzen berekenen. De belastingen en verzekeringspremies zijn omhoog gegaan, de auto's worden duurder. Dit jaar wordt bovendien een nieuwe vorm van het theoretisch verkeersexamen ingevoerd, waarin ook open vragen zijn opgenomen. Aan deze ontwikkelingen kan geen rijschool ontkomen. Met lage lesprijzen hou je het daarom niet vol. Je moet dan te veel uren draaien om voldoende omzet te halen en dat gaat weer ten koste van je alertheid en dus de kwaliteit." Een nijpend probleem waarmee de gehele branche volgens Wolf te kampen heeft, is het tekort aan rij-instructeurs. ,,Vroeger begon je een rijschool na twaalf ambachten, dertien ongelukken. Maar het is geen gemakkelijk beroep. Je zit heel veel uren in de auto en mentaal is het ook zwaar. Alleen met veel liefde voor mensen en je vak kun je het redden."

Bewuster laten rijden
Zijn eigen liefde voor het vak heeft er toe geleid dat Wolf ook opfriscursussen is gaan verzorgen voor gezelschappen, aanvankelijk voor leden van een lokale artsen- of tandartsenvereniging, maar later ook voor personeel van bedrijven of instellingen. ,,Het kan gaan om werknemers van een bedrijf met veel verkeersschade. In dat geval nemen we het schadeverloop door en schenken vervolgens aandacht aan de verbetering van de theoretische en praktische verkeerskennis. Het gaat erom mensen bewuster te laten rijden. Veel verkeerd rijgedrag is ingesleten. Eerst richting aangeven en dan pas kijken of de voet op de koppeling houden tijdens het rijden, bijvoorbeeld. Je moet het wel zodanig brengen dat mensen er open voor staan. Bij een straffe toon is niemand gebaat."

Alle cursisten krijgen een certificaat van deelname. De reacties zijn onverdeeld enthousiast. ,,Ze komen met een lang gezicht binnen, maar na afloop is het van: 'wat is dit leuk, hier heb ik wat aan'. Het is ook goed voor de teamgeest. Bedrijven die al eens aan een opfriscursus hebben deelgenomen bij ons, bellen zelf weer op. 'Het is alweer even geleden', zeggen ze dan. Dan willen ze een antislipcursus en dat je aandacht besteedt aan bijvoorbeeld bermrijden."


...stept
Steppend netwerken
voor het goed doel

...start
LTE ligfiets-garage in Breda bleek gat in de markt

...ontslaat
Helft faillissementen in ICT-sector

...vestigt
Kantoorhuisvestigings
nood

...innoveert
Nieuw technisch
innovatief ingenieursbureau

...spreekt
In 't Kort

...introduceert
Interpay introduceert korting op tarieven

...werkt
"Er moet een Arbeidstoekomst voor iedereen zijn"

...helpt
Om 5 over 12 is het te laat...

...rijdt
Rijschool Wolf

...transporteert
Startend transport-
bedrijf DHS