In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Samen Sterker
De kracht van een bedrijvenvereniging

Samen sta je sterker! Het is een 'open deur' van jewelste maar daarom niet minder waar. Een bedrijvenvereniging met een hoog percentage aan leden staat sterker in haar contact naar de gemeente en weet bovendien meer financiële voordelen binnen te slepen. Hoe doen de Bredase bedrijvenverenigingen het? De Ondernemer ging langs bij de accountmanagers van de gemeente Kees Kerstens en Piet van Brummelen, klopte aan bij Frans Pross - voorzitter BZW Breda - en vroeg enkele voorzitters naar hun mening.


accountmanagers Kees Kerstens en Piet van Brummelen

De teller staat momenteel op zeven.
  • Bedrijvenvereniging De Krogten
  • De Mark (gebied Emer/ Hintelaken)
  • Bedrijvenvereniging Steenakker
  • Logistic Center Hazeldonk
  • Vereniging Bedrijven Breda-Oost; VBBO (gebied Hoogeind/Moleneind)
  • Bedrijvenvereniging Doornbos
  • Bedrijvenvereniging Hylair (gebied Ettensebaan, Cosunpark, Westerpark, IABC en De Wig)
Nummer acht is wellicht op komst, aangezien kortgeleden de eerste initiatieven zijn genomen op bedrijventerrein Moskes, direct gelegen aan de A16.
Daarnaast zijn er nog een aantal verenigingsstructuren - hoofdzakelijk detailhandelsverenigingen - die in de omringende dorpen gevestigd zijn.
Het percentage leden dat bovenstaande verenigingen telt schommelt zo rond de 50%. Een positieve uitzondering hierop vormt Logistic Center Hazeldonk waar ruim 90% lid is. De statistieken leren ons verder dat voornamelijk de grote(re) bedrijven lid zijn.

Financiële voordelen
Dit legt direct de vraag op tafel 'Waarom worden ondernemers lid van een bedrijvenvereniging?'. Ton van Tilburg - voorzitter Logistic Center Hazeldonk - doet een voorzet. "Aansluiten bij een bedrijvenvereniging is voor iedere ondernemer van wezenlijk belang vanwege de uitstraling van zijn bedrijf, waardevastheid van zijn onroerend goed en besparingen die mogelijk zijn door duurzaam ondernemen." "De te behalen financiële voordelen door gezamenlijk in te kopen moeten inderdaad niet onderschat worden," valt de voorzitter van De Mark Gerard Mötter hem bij. "Vooral voor de kleine(re) bedrijven kunnen deze kwantumvoordelen heel interessant zijn. Het verbaast me dan ook dat juist deze doelgroep ondervertegenwoordigd is in de meeste bedrijvenverenigingen."

Toch bestaat er volgens Mötter nog een belangrijkere reden om volmondig 'ja' te zeggen tegen een bedrijvenvereniging. "De drive die bij iedere ondernemer aanwezig moet zijn om gezamenlijk zorg te willen dragen voor een aantrekkelijk bedrijventerrein. Daar staat of valt toch alles mee. Dat je op een plek zit waar ondernemers graag willen ondernemen, waar geen sprake van leegstand is en mocht je buurman om wat voor reden dan ook weggaan, dat de pluspunten van het terrein al vooruit gesneld zijn en een even enthousiaste nieuwe ondernemer zich er weer snel vestigt." "Maar vlak vooral ook die zo belangrijke netwerkfunctie niet uit," noemt Kees Kerstens als volgende belangrijke reden. "Door de drukte van alledag is het gewoon een feit dat veel ondernemers vaak niet eens weten wie hun buren zijn. Hierdoor worden producten en diensten van ver gehaald terwijl deze vaak naast de deur concurrerend leverbaar zijn. Lid worden van een bedrijvenvereniging betekent een intensiever contact en ervaring uit het verleden leert dat daar business uit volgt."

Meer kracht
Het vergemakkelijkt het contact met de gemeente is de laatste, veelgehoorde motivatie van ondernemers. Piet van Brummelen onderschrijft dit. "Veel individuele ondernemers hebben toch vaak het gevoel tegen een muur te praten," erkent hij. "Door de bedrijven te groeperen - ze als het ware één gezicht te geven - heb je over het algemeen wat meer kracht, ook naar de gemeente. Het bespoedigt de contacten aanzienlijk en dat is in ieders belang." Iemand die een zeer bijzondere positie inneemt in dat contact is Frans Pross, voorzitter BZW Breda. "Onze belangrijkste taak is ervoor zorgen dat de bedrijvenverenigingen één lobby hebben naar de gemeente. Dat contact spitst zich veelal toe op belangrijke zaken als beveiliging, parkmanagement en beheer; toch de hot issues vandaag de dag. Heel wat kansrijke projecten lopen er momenteel op de diverse terreinen."

Freeriders
En toch is iedereen van mening dat de situatie nog optimaler kan. Hoe? "Simpel genoeg," vertelt Pross. "Het is helaas nog steeds zo dat een veel te kleine groep het werk doet en vooral ook de kosten moet ophoesten voor de rest en dat maakt het soms moeilijk zaken van de grond te krijgen. Het aantal freeriders op de bedrijventerreinen is nog te groot." "Een probleem waar zelfs de landelijke politiek zich momenteel over buigt," valt Van Brummelen hem bij. "Wij hebben alvast op de nieuwe terreinen in de verkoopvoorwaarden opgenomen dat ondernemers bij vestiging daar verplicht lid moeten worden."

Voor de volle 100%
Verplichting of niet; de Ondernemer is van mening dat bovenstaande argumenten toch iedere ondernemer over de streep moet kunnen trekken. Er is dan ook eigenlijk maar één slotconclusie mogelijk en alle gesprekspartners staan hier voor de volle 100% achter: Gezamenlijk moeten die schouders eronder!


...stimuleert
Prioriteiten in Bergen op Zoom

...promoot
Je kunt alle uitdagingen aan gaan

...is echt
Ondernemers zijn net echte mensen

...onderzoekt
Programma Stratos opent ogen van jonge ondernemers

...verft
Pionier Rubia krijgt steuntje in de rug van Syntens

...exporteert
Zaken doen met het buurland?

...introduceert
KvK introduceert pasje voor starters

....raadpleegt
Handelsregister nu ook internationaal

...biedt
Geld geven is uit de tijd

...adviseert
De Beleggingsadviseurs

...vormt
Breda zet er de schouders flink onder

...combineert
Breda, stad met karakter

...monitort
Breda introduceert derde vastgoedmonitor

...verzilvert
Economische Impulsnota 2006-2010

...kenmerkt
Samenwerking tussen twee bedrijventerreinen

...ontwikkelt
KVO traject boekt succes

...revitaliseert
Bedrijventerrein met potentie

...staat samen sterker
De kracht van een bedrijvenvereniging

...sluit zich aan
Alliantie BZW en BIC: ondernemers vormen een sterk platform

...plant
Unieke evenementenlocatie weer een stap dichterbij

...doet zijn voordeel
Bedrijvig Brabant wetenschappelijk op de kaart gezet

...spreekt
In 't kort

...vult in
'Er zijn nog voldoende kansen voor de ontwikkeling van binnenstedelijke locaties in Brabant'

...rijdt
Zakelijk onderweg