In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
www.deondernemer.com
www.sitesupport.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Detailhandelsmonitor:
Breda complete winkelstad

Breda heeft zich sinds de vorige Detailhandelsmonitor nog meer ontwikkeld tot een complete winkelstad met een regionale- en bovenregionale functie. Breda is de zevende winkelstad van Nederland met een totale winkelvloeroppervlak (vvo) van 376.400 vierkante meter. Met ruim 2.400 vierkante meter vvo per inwoner komt Breda op een eerste plaats van de grote steden in Nederland.



In 2004 stond Breda nog op een tweede plaats. De winkelleegstand is de afgelopen twee jaar flink afgenomen en Breda verbeterde daarmee haar positie in de rangorde van grote steden van een twaalfde naar een vierde plaats. Breda is goed voor 30 procent van het aantal winkelmeters in West-Brabant. Breda telt 1.300 winkels waar zo'n 8.400 personen werkzaam zijn.

Binnenstad
Met eenderde van het totale winkelvloeroppervlakte is kleding en mode de grootste winkelbranche in Breda. De Bredase binnenstad wordt bezocht om gezellig te winkelen door zowel de mensen uit West-Brabant als de rest van Nederland. Voor een toeristisch bezoek aan Breda komt men in de eerste plaats om te winkelen. De belangrijkste redenen voor mensen uit de regio West-Brabant om in Breda te winkelen zijn de bereikbaarheid, variatie van het aanbod, de locatie en de sfeer. De parkeertarieven worden lager den gemiddeld beoordeeld. De bezoekers waarderen de Bredase binnenstad met een 7,5. Breda heeft met een passantenintensiteit van 58.600 passanten één van de drukste hoofdwinkelstraten van Nederland.

A1 locaties
Op de A1 locaties zitten voornamelijk de winkels die een hoge omzet draaien uit het lage- en middensegment. Op deze locaties bevinden zich de panden met de hoogste huurprijzen. Ongeveer 50 procent van alle bekende filialen hebben een winkel op deze locatie, zoals dat ook het geval is in het merendeel van de binnensteden in Nederland. De winkels uit het hogere segment bevinden zich op de rustigere A2 en B locaties. De panden met een hoge pandkwaliteit bevinden zich in 't Sas, de Ridderstraat en de Veemarktstraat. De straten naar de binnenstad toe (inlopers) verschillen duidelijk qua winkelbeeld. De Nieuwe Ginnekenstraat heeft veel diensten, de Boschstraat vrije tijd en de Haagdijk overige detailhandel. Begin van de Wilhelminastraat/ Ginnekenweg kenmerkt zich door een relatief groot deel mode en luxe. Door de komst van formules als Pauw, River Woods, Life Style, Donaldson en Geddes & Gillmore ontstaat in deze straat een clustering van single-brandstores.

Woonboulevard
De Bredase woonboulevard is met 72.000 vierkante meter wvo qua omvang het tweede belangrijkste winkelcentrum van West-Brabant. De binnenstad staat op nummer één. Bij de woonboulevard ligt de nadruk op meubels, woninginrichting, slaapkamers, keukens, verlichting, bruin- en witgoed. De woonboulevard heeft een belangrijke regiofunctie: 58 procent van de bestedingen komt van buiten Breda. Bezoekers zijn zeer positief over de bereikbaarheid en parkeertarieven. Ook het prijsniveau op de woonboulevard scoort gunstiger dan voor de andere winkelcentra. De waardering voor het horeca-aanbod en sfeer blijft achter bij de andere winkelcentra.

Buurt- wijk- en dorpscentra
De totale winkelvloeroppervlakte van de belangrijkste winkelcentra voor dagelijkse goederen bedraagt 63.100 vierkante meter wvo. Vergeleken met 2004 is de winkelvloeroppervlak van deze winkelcentra met 2.200 vierkante meter wvo toegenomen. De supermarkten zijn de belangrijkste dragers van de verschillende winkelcentra. Breda telt 39 supermarkten met een totale winkelvloeroppervlak van 35.800 vierkante meter wvo. Met ruim 4.400 vierkante meter wvo telt winkelcentrum Hoge Vucht veruit het grootste aantal vierkante meters supermarkt.


...inspireert
Monique Velzeboer inspireert startende ondernemers

...beweegt
Personeelszaken uitbesteden?

...spreekt
Nassaulezing goed bezocht

...verzorgt
'Niet achterover leunen, maar in beweging blijven'

...onderscheidt
Economische impuls voor West-Brabant

...deponeert
Deponeer tijdig de jaarrekening

...netwerkt
Netwerken op eindejaarsbijeenkomst

....kijkt
Veel belangstelling voor een snuffelstage

...vereenvoudigt
Project KvK West-Brabant genomineerd voor European Enterprise Awards

...onderzoekt
Hoe West-Brabant de gemeentelijke regeldruk aanpakt

...reikt uit
Brabant en Zeeland hebben technische mensen hard nodig!

...fuseert
KvK ook na fusie goed bereikbaar voor ondernemer

...volgt
Alleen het bundelen van kennis geeft het beste resultaat

...vertrouwd
"Accountant is de vertrouwenspersoon van het MKB"

...loopt
Online boekhouden als financiële cockpit

...verstrekt
Basel II heeft grote gevolgen voor bedrijfsleven

...leest
Kiezen voor een kantoor met vergunning of niet?

...levert aan
Lastenverlichting en eenvoudige informatie-uitwisseling

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...gunt
'Ondernemen is elkaar iets gunnen'

...rijdt
Zakelijk onderweg

...handelt
Flinke omzettoename detailhandel

...groeit
Logistieke kansen in de Zeeuwse Delta

...stijgt
Sprekende cijfers kantorenmarkten derde kwartaal 2006

...ontwikkelt
Breda complete winkelstad

...ondertekent
Onderzoek naar mogelijkheden voor gebiedsontwikkeling Steenakker-Zuid