In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

De stoel

Naam: Aaik Rodenburg (56)
Functie: Directeur- eigenaar van Rodenburg Biopolymers sinds 2000.
Bedrijf: Rodenburg Biopolymers maakt voornamelijk afbreekbaar plastic van nevenproducten van de fritesindustrie. Het gaat om bioplastic granulaat voor spuitgiettoepassingen. Zo zijn vooral in Brazilië de afbreekbare opbergmandjes populair, in Frankrijk worden veel clipjes gemaakt die gebruikt worden in de wijnbouw, in ons eigen land zijn de afbreekbare clipjes voor de paprikateelt populair en in Canada komen binnenkort de visvoederbakjes uit. En dat alles gemaakt van aardappelresten, volledig afbreekbaar dus. Het enige 'vreemde' product van Rodenburg is de boorspoeling, gemodificeerd aardappelzetmeel met wat chemicaliën. Dat wordt gebruikt bij het boren naar olie en gas.
Bijzonderheden: Bij Rodenburg werken 25 mensen. Het bedrijf bestaat sinds 1945, de vader van Aaik startte net na de oorlog in Schiedam een handel in gras en stro. Hij maaide dat gras zelf, kocht stro bij de boeren en verkocht dat allemaal in de stad, waar het verkeer nog grotendeels bestond uit paarden. Het bedrijf groeide, Rodenburg ging in aardappels. In 2000 verhuisde het bedrijf naar Oosterhout, naar het bedrijventerrein Vijf Eiken.
Locatie foto: Zijn eigen kantoor op het momenteel haast niet bereikbare bedrijventerrein 'Vijf Eiken' Momenteel is de gemeente Oosterhout bezig met een opknapbeurt van het terrein, waardoor Rodenburg alleen maar bereikbaar is via onverharde bospaadjes.


Tekst: Ron Gregoor
Foto: Thom van Amsterdam

Hoe bevalt deze stoel?
Het is een gewone stoel, hij zit lekker. Ik werk erin. Het is niet altijd eenvoudig om directeur en eigenaar te zijn van een bedrijf dat nieuwe producten maakt. Het is vaak eenzaam. Het is een compleet nieuwe branche, de meeste mensen weten er niet veel van. En wat onszelf betreft, ook wij weten niet altijd wat de werking is van een product. Dat heb je met nieuwe en zeker composteerbare producten, die nog niemand kent. Ik moet zeggen dat we hier een geweldig team hebben. We doen het allemaal samen, zonder goede mensen zou het mij ook niet lukken.

Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten?
Ik ben grootgebracht in het bedrijf. Mijn vader is daarmee begonnen. Ik ben daarin gekomen toen ik twintig was. Letterlijk onderaan begonnen, als vrachtwagenchauffeur. En later opgeklommen. In 1990 heb ik zijn functie overgenomen. Rodenburg is trouwens nog steeds een familiebedrijf. Mijn vrouw werkt hier, onze jongste zoon is onlangs begonnen en onze oudste, die nog studeert, is hier nu ook al een paar dagen in de week te vinden. Het zit er dus in dat het bedrijf nog wel even in de familie blijft.

Dan wordt er thuis natuurlijk veel over het bedrijf gesproken?
Natuurlijk, er wordt heel veel over het werk gesproken. Iedereen in mijn gezin weet waar hij/zij over praat. Ik sta letterlijk met mijn werk op en ga ermee naar bed.

Wat betekent u voor het bedrijf?
Ja, wat is de kapitein op een schip. Je hebt een goed team nodig en dat heb ik. Mensen waar je op kan bouwen. Het valt niet eens tegen om aan goed personeel te komen.

Wat betekent het bedrijf voor u?
Het is mijn leven. Maar dat is logisch als je aan het hoofd staat van een familiebedrijf. Ik ben blij dat mijn familie ook enthousiast is voor het bedrijf en het product. Er is bij iedereen een grote passie daarvoor. Wat is uw belangrijkste beslissing geweest voor de toekomst van het bedrijf?

Het besluit om af te stappen van de aardappelhandel en over te stappen op bio- plastics. Je laat toch een handel van meer dan zestig jaar achter je en kiest voor iets, waar je vijf jaar mee bezig bent. Dat was een moeilijke beslissing. Die deed, zeker uit weemoed, best pijn. Maar voor het bedrijf was het beter dat we vooruit keken. We zagen daar meer toekomst in. Het is een tijdje wat minder gegaan, maar nu zitten we weer volop in de lift. Ik heb geen spijt van die stap.

Wanneer bent u het meest in uw element?
Als er weer een nieuw product op de markt komt, gemaakt van onze Solanyl. En het blijkt dat het werkt. Natuurlijk is het belangrijk dat het dan ook verkoopt, maar het geeft een kick om iets nieuws, een product waar nog niemand aan gedacht heeft, te verkopen. Ons laatste succes, de visvoederbakjes die we in Canada gaan verkopen, is zo'n voorbeeld. We zijn onlangs door de minister van landbouw van Canada ontvangen en hebben daar gesproken over de mogelijkheden van onze producten voor dat land. Dan denk je: we zijn nog niet zo slecht bezig.

Wat is uw ambitie?
Ik wil een bedrijf waar de zon niet ondergaat. Dat is op twee manieren uit te leggen. Een bedrijf, waar men altijd met plezier werkt. Maar vooral een bedrijf met vestigingen over de hele wereld. We hebben een verkoopkantoor in Brazilië. We zitten, samen met een partner, in Canada en doen vandaaruit zaken met de VS. We doen ook veel zaken met Frankrijk en bekijken of we iets kunnen beginnen in Nieuw Zeeland. We hebben een nieuw product met toekomst, daar moeten we uithalen wat mogelijk is.

Tegen welke problemen loopt u op als u uw producten wilt verkopen?
Het zijn nieuwe producten, die niemand kent. Maar ook wij weten niet wat er allemaal mee kan. We verkopen bijvoorbeeld een hoeveelheid granulaat voor een toepassing die ons niet verteld wordt op voorhand. Maar we weten wel dat het zichzelf afbreekt. Hoewel niet exact in hoeveel tijd. Toen wij begonnen, begin jaren negentig, was de wereld milieugevoelig. Mensen zeiden dat ze wat over hadden voor een goed milieu. Dat is laat jaren negentig helemaal verwaterd, het ging alleen nog maar om werk, uitbreiding van de economie. Je moet de mensen duidelijk maken wat voor voordelen ze met het product hebben. Dat ze het niet alleen voor de natuur doen, die betaalt niet. We moeten nu dus zoeken naar redenen waarom een klant bij ons een milieuvriendelijke product koopt. Het moet dus meer zijn dan alleen biologisch afbreekbaar.

Waar komt u uw stoel voor uit?
Ik golf graag. Ik doe dat bij Prinsenbos, in Molenschot. Daarnaast ben ik een liefhebber van zeilen. Niet dat ik zelf een boot heb, maar tijdens vakanties in bijvoorbeeld Griekenland is dat toch wel een van mijn hobby's En skiën Ik ga toch wel iedere winter op wintersport. En eens in de twee weken met een vriend naar de indoor skibaan in Rotterdam.


...beslist
'Warmte brengen bij bedrijven'

...betaalt
Foute energierekening kost MKB miljoenen

...bepleit
Guido van Liefland zoekt nu voor Zeeland

...netwerkt
Vernieuwen in goede tijden

...verleent
Volop winstpunten met kleurrijke wereldprimeur

...zoekt
Bedrijfsoverdracht: op tijd beginnen om te kunnen stoppen

...onderzoekt
West-Brabant als voorbeeld voor het afschaffen van regels

....informeert
Wat verandert er voor u in 2008?

...komt bijeen
12 december Eindejaarsbijeenkomst

...zit
De stoel

...bekijkt
De Stand van Zaken

...fotografeert
Foto's uit de heliumballon

...organiseet
Jonge managers in oude omgeving

...luistert
Gerrit Zalm nog steeds populair

...benoemt
Nieuwe compacte bedrijfsauto's van PSA en Fiat

...presenteert
Nieuwe Hyundai H300 wordt klapper

...introduceert
MAN introduceert sterkste truck

...vernieuwt
Renault massaal op BedrijfsautoRAI

...biedt
Ford: Aandacht voor het milieu

...vernieuwt
De nieuwe lijn VW bedrijfsauto's

...viert
Zestig jaar VW Transporter

...combineert
Opel Antara Van: Stijlvolle SUV nu ook als besteller

...houdt
The European Road Transport Show

...verandert
De truck als rijdende computer

...lanceert
Nederland aan deOndernemer.nl

...peilt
Experts zijn een stuk optimistischer

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...ondertekent
Dombosch knapt flink op

...ontwikkelt
Veel verschillende bedrijven

...waakt
Camera's waken over Dombosch

...rijdt
Zakelijk onderweg

...opent
Vmbo klaar voor de toekomst

...kijkt
Bedrijven kijken op Hazeldonk

...trekt
Terpstra opent Xplora

...ontmoet
Bomvolle zaal vol netwerkers

...verhuist
Nederlandse bedrijven verhuizen niet zo gauw

...verwacht
Marktherstel vanaf begin 2008

...zoekt
de Ondernemer zoekt medewerkers

...onderneemt
Gedrevenheid om te ondernemen