In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2001













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Daily Business Service
Het personeel verwennen met gemaksdiensten

Tijd is geld en tijd is kostbaar. In onze jachtige maatschappij wordt onze schaarse vrije tijd steeds belangrijker. Drukbezette mensen streven naar zoveel mogelijk 'quality time'. Dus geen overhemden strijken, pakken naar de stomerij brengen of sleutels laten bijmaken. 'Genieten van de vrije tijd' luidt het credo. Het jonge bedrijf Daily Business Service in Oosterhout speelt daar handig op in.

Bart Schneider heeft jarenlang in de horeca gewerkt en is klantgericht ingesteld. Zoals bij velen knaagde ook bij hem het verlangen eigen baas te worden. Zelf beslissingen nemen, genieten van succes, verantwoordelijk zijn voor fouten. Het ondernemersbloed kroop waar het kon gaan. Schneider bedacht een formule. "Ik keek eens goed om me heen en zag dat iedereen het steeds drukker heeft. 'Hoe kun je daarop inspelen', dacht ik bij mezelf. Het antwoord was een service te ontwikkelen waarmee allerlei tijdrovende klussen uitbesteed konden worden," vertelt Schneider. Daily Business Service (DBS) werd de naam en dook de markt van Breda en Oosterhout in.

Kortingskaarten
DBS neemt tijdrovende huishoudelijke klussen uit handen. Bij bedrijven wordt, zonder werkonderbreking, stoomgoed, strijkgoed of te repareren schoenen opgehaald. Via een efficiënte route levert Schneider alle opgehaalde spullen bij de betreffende specialisten af. DBS richt zich op het bedrijfsleven. Schneider legt de werking van zijn service uit: "Bedrijven sluiten met ons een overeenkomst, zodat wij hun medewerkers onze diensten kunnen aanbieden. Geïnteresseerde medewerkers kunnen vervolgens bij ons een servicekaart aanschaffen van 100 of 200 gulden. Het is daarnaast ook mogelijk contant of op rekening te betalen. De werknemer neemt daarna zijn strijkgoed of te stomen pak mee naar het werk. Die worden in een centrale ruimte gehangen waar wij toegang hebben. De servicekaart wordt afgetekend en twee dagen later leveren wij de spullen picobello af."

Employee benefits
Schneider ziet zijn diensten als een welkome aanvulling voor bedrijven om personeel aan zich te binden. "Onze diensten kun je zien als een soort employee benefits. De krapte en het verloop binnen het midden- en hoger kader vragen om een creatieve aanpak in het personeelsmanagement. Als de werkgever ruimte biedt de tijdsdruk bij zijn medewerkers te verminderen, wordt dat als een belangrijk pluspunt ervaren," doceert Schneider. Naast het gemak biedt DBS ook nog eens financieel voordeel. De eerder genoemde servicekaart levert 12,5 procent korting op, maar ook de diensten besparen geld. Schneider: "De geringe meerprijs die wij rekenen weegt niet op tegen niet uitbesteden. Bedenk dat als mijn klanten het zelf zouden doen, ze twee keer heen en weer rijden. Ze hoeven niet te wachten en betalen geen parkeergeld." Gemak dat ook nog eens geld oplevert. Als dat geen gat in de markt is!

'Onbekend maakt onbemind'
In de Randstad zijn 'gemaksdiensten' een groot succes en volledig ingeburgerd. Schneider verwacht dat Breda en omgeving ook zal vallen voor zijn service. "Ik ben in november vorig jaar gestart en weet dat het een lange tijd nodig heeft. In deze regio is het helemaal nieuw en het gezegde 'Onbekend maakt onbemind' is zeker van toepassing. Toch is er een duidelijk stijgende lijn in het aantal bedrijven dat gebruik maakt van onze diensten," vertelt hij. De ondernemer is al een paar maanden druk bezig de markt te bewerken. Hij benadert bedrijven en maakt in gesprekken duidelijk waarom ondernemers voor DBS moeten kiezen. "Er zijn directeuren die zeggen dat ze er geen behoefte aan hebben. Ze redeneren dat hun personeel altijd al zelf voor hun strijk- en stoomgoed heeft gezorgd. Daar willen ze zich niet mee bemoeien, staan er niet open voor. Terwijl het toch een extra motivatie voor het personeel kan zijn," vertelt Schneider. Momenteel is hij met een gerenommeerd autobedrijf bezig een concept te ontwikkelen. Klanten die hun auto brengen voor een reparatie kunnen een kostuum of paar schoenen meenemen. DBS zorgt er vervolgens voor dat deze gestoomd of gerepareerd worden.

Toekomstige mogelijkheden
Het zijn niet alleen kostuums en schoenen die bij DBS ondergebracht kunnen worden. Het bedrijf wil in de toekomst meer bieden. Schneider: "Je kunt een vraag krijgen naar twee theaterkaartjes voor Youp van 't Hek. Mensen moeten daarvoor gaan zoeken op internet of een half uur met een reserveerlijn bellen. Wij hebben daarvoor onze kanalen en kunnen dat verzorgen." DBS is daarnaast bezig een bestand met stukadoors en timmerlieden aan te leggen. Langdurig zoeken naar een vakman die tijd heeft, hoeft niet meer. "Een andere service is dat wij kunnen wachten op een nieuw bankstel dat wordt afgeleverd. Zo'n bezorgdienst komt altijd in een bepaald dagdeel. Wij kunnen daar in huis op wachten," vertelt de ondernemer. Alle diensten van DBS moeten klasse uitstralen. "Noem het sjiek, maar onze diensten moeten betrouwbaarheid en kwaliteit uitstralen," besluit Schneider.


...filmt
Het inbrekersgilde live op het scherm

...start
Het personeel verwennen met gemaksdiensten

...waakt
Hoe meer ogen op straat, hoe beter

...beveiligt
Vraag het de brandweer

...helpt
Klanten klagen nooit...zij zappen!

...spreekt
In't kort

...groeit
Moerdijk heeft 16 ha bedrijfsgrond nodig

...informeert
KvK helpt de ondernemer verder op weg

...onderneemt
Ondernemen is groeien

...herbergiert
Café De Vriendschap is uniek

...bouwt
Een ambitieus bedrijvenpark: Steenakker

BKD Special:

...netwerkt
BKD Business Dagen West-Brabant

...bezoekt
Deelnemers BKD Business Dagen

...presenteert
West-Brabant-stand tijdens BKD Businessdagen

...tipt
Tips voor beursbezoekers