In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2005













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl





Columns
Mr. H.G.M Daemen
Mr. E.J.L Mulderink
Dimitri Duine
Barend Hohmann
Slagzinnen
Mr. E.J.L Mulderink
Koch & van den Heuvel advocaten te Breda
Arbeidsrecht, intellectuele eigendom en ondernemingsrecht




Op het gebied van de intellectuele eigendom blijven de gemoederen partijen zeer geregeld verdeeld houden. Gelet op de vaak grote financiële belangen die daarbij een rol spelen lijkt dit ook niet meer dan logisch. Bedrijven en ook reclamebureaus proberen in dat kader steeds verder te gaan in de mogelijkheden om tot een bescherming van een bepaald product te komen. Naast woord- en beeldmerken is inmiddels in dat licht ook, zij het in beperkte mate, een kleur als merk mogelijk, met dien verstande dat de mogelijkheid daartoe zeer beperkt is en de markt zeer specifiek dient te zijn. Ook geurmerken worden sinds enige tijd geaccepteerd. Zo heeft het Gerechtshof te 's-Hertogenbosch op 8 juni 2004 voor het eerst een parfum als auteursrechtelijk werk beschermd. Het betrof hier de geur Tresor van Lancome.

Dat ook slagzinnen wezenlijk kunnen zijn voor zowel grote als ook kleinere ondernemingen mag duidelijk zijn.

Sinds 1996 worden merken, waaronder ook slagzinnen vallen, evenwel niet zonder meer geaccepteerd door het Benelux-merkenbureau (BMB). Er vindt een ambtshalve toetsing plaats op absolute weigeringsgronden. De belangrijkste weigeringsgrond is het gebrek aan onderscheidend vermogen. Na een aanvankelijke weigering van het Europese merkenbureau om een slagzin van een Duitse deposant te weigeren ging deze ondernemer uiteindelijk in beroep bij het Europese Hof. Het Europese Hof van Justitie gaf op 21 oktober 2004 de deposant gelijk, daarbij oordelende dat voor slagzinnen niet vereist is dat zij een extra verbeeldingselement dienen te bevatten en dat de totaalindruk met name wanneer deze niet louter beschrijvend is tot een acceptatie moet leiden. Geconcludeerd kan dan ook worden dat niet alleen voor woord- of beeldmerken, doch ook voor slagzinnen het niet alleen commercieel, doch ook juridisch zinvol kan zijn om tot een deponering te komen.

mulderink@koch-heuvel.nl


...spreekt
Burgemeester legt nadruk op het positieve

...start
Geluk is 's ochtends wakker worden en je verheugen op de nieuwe dag

...innoveert
Ondersteuning bij financiering van innovaties

...informeert
Handvat voor een aantrekkelijk centrum

...leert
GO! stagedatabank in werking

...onderzoekt
Weinig knelpunten bevoorrading regio

...onderneemt
Veel variëteit en een gezond ondernemers- klimaat op de Regio Business Dagen

...investeert
Het REWIN zet West-Brabant in de kijker

...netwerkt
De weg naar wijsheid wordt niet geblokkeerd door eigen wijsheid

...ondersteunt
Jonge ondernemers op het JOP tijdens de Business Dagen

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggings- adviseurs

...doneert
Lionsclub haalt met Sportquiz 20 mille op voor goed doel

...schoolt
P3 Transfer biedt marktgerichte scholing

...stimuleert
Mulix ICT diensten: dé intermediair van Zuid Nederland

...zoekt
CWI Breda: de plek voor werkgever en werkzoekende

...verbetert
Bedrijfsvoering onder ctrl

...huisvest
Zowel aanbod als opname stijgt

...rapporteert
Breda: te weinig grote metrages in aanbod

...bezoekt
Regio Business Dagen, lezingenprogramma:
20 april

...luistert
Regio Business Dagen, lezingenprogramma:
21 april

...deelneemt
Regio Business Dagen West-Brabant 2005: de deelnemers