In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Breda, (winkel)stad met karakter

De Woonboulevard aan de Ettensebaan is in twee fasen gerealiseerd, IKEA is naar onze stad gekomen, op Steenakker is een perifeer detailhandelscentrum geopend en met De Barones hebben we hier in Breda misschien wel het mooiste overdekte winkelcentrum van het land.



Opmerkelijke ontwikkelingen die zich hier de laatste jaren voorgedaan hebben. En er staat nog heel wat op stapel. Wat is het wensbeeld dat nagestreefd wordt en welke koers wordt de komende jaren gevaren? De Ondernemer sprak erover met beleidsmedewerkers Mayke van Haaren en Saskia Nieuwesteeg, evenals met Ton van der Linden, van de gemeente Breda.

Koopstromenonderzoek
"Bovenstaande ontwikkelingen, evenals de economische situatie hebben natuurlijk hun weerslag op de detailhandel en het consumentengedrag gehad," brengt Mayke van Haaren naar voren. "De cijfers uit het 'DPO Binnenstad 1999' zijn inmiddels achterhaald. Het is hoog tijd voor meer up-to-date gegevens. Want deze kunnen ons helpen het detailhandelsbeleid te toetsen en op termijn te actualiseren." "Volstrekt uniek is nu dat tezamen met de andere gemeenten in West-Brabant de handen ineen zijn geslagen om een zogenaamd 'Koopstromenonderzoek' voor de hele regio te houden," valt Van der Linden haar bij. "De afgelopen jaren is er meer dan 100.000m2 winkeloppervlakte bij gekomen in West-Brabant, maar wat hiervan de effecten op het consumentengedrag zijn, weten we (nog) niet. Met dit onderzoek gaan we dat in kaart brengen. Eind dit jaar zullen de resultaten binnen zijn en dan hebben we een totaalplaatje voor heel West-Brabant op tafel liggen."

Kwaliteitsimpuls
De basis van het beleid dat de gemeente Breda voert, ligt in de 'Detailhandelsnota'. Hierin geeft zij haar visie op de gewenste ontwikkelingsrichting van de detailhandelsvoorzieningen - en de daarmee samenhangende aspecten - in de stad. Breda kiest de komende jaren voor een forse versterking van haar concurrentiepositie in een steeds groter wordende regio. Hoe kan dit gerealiseerd worden? Mayke van Haaren en Saskia Nieuwesteeg laten wat belangrijke ontwikkelingen de revue passeren. "In de binnenstad van Breda ligt het gebied Achter de Lange Stallen. Deze locatie biedt de mogelijkheid de gewenste kwaliteitsimpuls te realiseren waarbij tevens het winkelcircuit kan worden verbeterd. Ook het terugbrengen van het water in de stad - in de Westflank - is een belangrijke ontwikkeling. Dit zal de attractiviteit van de binnenstad naar een nog hoger plan tillen. Voor de grote winkelconcentraties buiten de binnenstad, zoals de Woonboulevard en Steenakker is gekozen voor het toelaten van meer branches zoals bijvoorbeeld bruin- en witgoed. Verder wenst de gemeente Breda een zodanige detailhandelsstructuur, dat men op korte afstand van de woning boodschappen kan doen. De centra moeten ook functioneren als ontmoetingspunt binnen buurten, wijken en dorpen. Revitalisatieprojecten zoals de wijk Heuvel zijn hiervoor inmiddels in werking gesteld."

Keurmerk Veilig Ondernemen
Op verzoek van de ondernemers wordt in twee winkelcentra - De Donk en de binnenstad - gestreefd naar het binnenhalen van het Keurmerk Veilig Ondernemen; een samenwerkingsverband tussen politie, brandweer, gemeente, Kamer van Koophandel, ondernemers en bewoners. Eén van die betrokken ondernemers die op De Donk de kar trekt is Bert 't Hoen van Bert Hairstyling. Op de vraag waarom hij hier tijd en energie insteekt, is zijn antwoord duidelijk: "Om het winkelcentrum niet alleen nu, maar ook voor de toekomst te behouden. Hiervoor zijn veranderingen/verbeteringen nodig en toen bestond het plan samen voor dat Keurmerk te gaan. Na een eerste inventarisatie kwamen als belangrijkste kritiekpunten toch wel de sombere uitstraling en het algemene gevoel van onveiligheid boven tafel. En daar gaan we nu dus mee aan de slag, met hopelijk een positieve afloop." Voor het voetgangersdomein in de binnenstad is een zelfde traject onlangs in werking gesteld. "Zo'n traject staat of valt uiteraard met de inzet van de diverse ondernemers," aldus Nieuwesteeg. "In beide gebieden zijn gelukkig de ondernemers enthousiast aan de slag gegaan." "Het is van het grootste belang, dat de veiligheid gewaarborgd blijft, niet alleen voor de ondernemers maar ook voor de bezoekers," vertelt Irène Mutsaers van Gimbrère. "Vandaar dat we ervoor gekozen hebben gezamenlijk de schouders eronder te zetten."

Retail Platform Breda
Iemand die deze ontwikkelingen nauwlettend volgt is retailmanager Jac. Trum. "Middels het Retail Platform Breda geven wij de Bredase detailhandelondernemers een stem bij de gemeente (en in het verlengde daarvan uiteraard bij de politiek) en ik vervul daarin een soort van schakelfunctie tussen die ondernemers en de gemeente, waarbij het belang van de ondernemers uiteraard voorop staat. Veel van bovenstaande besluiten hebben namelijk directe gevolgen voor de Bredase detailhandel. Meest in het oog springend momenteel is de Nieuwe Mark aan de Westflank, een ontwikkeling die kritisch gevolgd wordt. Maar bijvoorbeeld ook de ontwikkelingen rond de Spoorzone of de invulling van het terrein Achter de Lange Stallen. En wat te denken van de komst van een factory outlet centrum in Roosendaal; ook dat houden we goed in de gaten. Het bestuur van het Retail Platform Breda heeft zich voorgenomen in al die ontwikkelingen een actieve rol te gaan vervullen."


...innoveert
West-Brabant een van de meest veelbelovende regio's

...start
'Op een bepaalde leeftijd moet je beslissen wat je wilt met je carrière'

...profiteert
Breda trekker van "Beneluxering"

...stimuleert
Syntens stimuleert innovatie in de food sector

...groeit
'Je moet de markt respecteren'

...opent
Primeur Bedrijvenloket voor Moerdijk

...reist
Handelsreis Griekenland, 2 - 5 november 2005

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...berekent
MKB, weinig ziekteverzuim: toch maatregelen treffen!

...rijdt
Zakelijk onderweg

...informeert
Kansen die Breda moet pakken

...ontwikkelt
Aan de vooravond van een indrukwekkende ontwikkeling

...bereikt
'Het effect dat je met je website bereikt. Dat is wat telt...'

...vindt
De Bavelse berg, een unieke evenementenlocatie?!

...presteert
Breda presteert nog steeds bovengemiddeld

...verenigt
Oprichting bedrijvenvereniging Hylair

...vestigt
Breda maakt bedrijven terreinen klaar voor de toekomst

...winkelt
Breda, (winkel)stad met karakter

...verhuurt
Bouw blushuis van start gegaan

...zoekt
Mkb: minder banen, minder gemotiveerde sollicitanten

...roept
Gezamelijk moeten die schouders eronder

...bouwt
'Aan de detailhandel wordt meer verdiend dan in de detailhandel zelf'