In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Audi Allroad 2.7 Tdi: Een lekkere Duitser...

Toegegeven: veel concurrentie heeft de Audi A6 Allroad 2.7 Tdi niet. Met de Volvo XC70 heb je het zo ongeveer wel gehad. Klaarblijkelijk vinden veel fabrikanten van luxe auto's deze markt te klein om er een volwaardig model voor in de prijslijst te zetten. Audi niet dus en dat resulteert in een heerlijke reiswagen die op veel terreinen zijn mannetje staat.



Om nou te stellen dat de Allroad een echte terreinwagen is gaat te ver, maar met zijn quattro vierwiel aandrijving en in hoogte verstelbare onderstel komt dit A6 topmodel toch een heel eind. Zoals elke A6 in elk vakblad wordt geroemd om zijn bouwkwaliteit, uitstraling en rijgenoegen, zo is ook deze Allroad een superieure auto die weinig wagens in de markt naast of boven zich hoeft te dulden. Met zijn stoere maar toch ingetogen uitstraling biedt hij de verwende zakenman/vrouw een boel rijplezier, klasse en veiligheid. Alles aan de auto straalt deze klasse ook uit en het onderstel is met een aantal instellingen voor te programmeren; van comfort tot de hoogste (terrein)stand waarmee de Allroad vreemd hoog boven de ondergrond uittorent.
De moderne dieselmotor met een cilinderinhoud van 2.7 liter is een heerlijkheid. Hoewel niet watervlug, biedt hij voldoende kracht en stilte om de auto comfortabel voort te jagen over beemd en heide. En over de A16 natuurlijk... Dit blok biedt de berijder 180 paardenkrachten en schopt het tot een topsnelheid van 215 km/h. Daar hoef je jezelf dus helemaal niet voor te schamen. Iets dat je toch niet zo gauw zult doen in een Audi trouwens. Ook qua luxe is het een en al verwennerij. Nu had de importeur een Allroad ter beschikking waar voor bijna dertig mille (!) aan extra's aan was gehangen. Alleen de lederen overtrek van het meubilair vergde een investering van dik 4000 euro. Kun je thuis ook een aardig bakje voor neerzetten. Maar dertig mille is de prijs voor een forse middenklasser dus waarmee het totaalbedrag op zo'n kleine ton komt. Maar voor dit bedrag heb je, uiteraard, weinig meer te wensen en je kunt behoorlijk wat aan in het terrein. Je kunt met deze Audi A6 Allroad gerust spreken over een lekkere Duitser... Een erg lekkere zelfs.


VW komt met CrossTouran

Als derde model in de Cross-serie (na CrossPolo en CrossGolf) heeft Volkswagen de Touran gekozen als onderwerp voor een hippere en vooral stoere uitdossing. De nieuwe CrossTouran zal vanaf april bij de dealers staan.



Het uiterlijk mag er nog zo frivool uitzien, het is en blijft een tweewiel aangedreven auto. Je moet de CrossTouran dan ook niet zien als een SUV of zelfs crossover, maar eerder als een auto die in een avontuurlijke outfit is gestoken en op die manier nog wat meer klanten moet trekken. De bodemvrijheid is maar 1,2 centimeter toegenomen dus in echt zwaar terrein kan de auto geen potten breken. Hetzelfde gebleven is de grote functionaliteit van de auto en het hoge niveau van materiaalgebruik en afwerking. De Touran behoort door zijn hoekige no-nonsense carrosserie tot de ruimste MPV's in zijn klasse.
Dat blijft voor de CrossTouran uiteraard hetzelfde.
Er komen twee benzine- en drie dieselmotoren beschikbaar. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.


Auris moet Toyota sexy image geven

Nadat de Corolla tientallen jaren en in vele gedaanten in productie is geweest is het tijd voor de opvolger. Die meent het Japanse merk gevonden te hebben in de Auris, het nieuwe model dat in het bijzonder de zakelijke markt in deze prijsklasse beter moet gaan bedienen. De Auris - de naam is afgeleid van het Latijnse aurum, dat goud betekent - wordt begin dit jaar leverbaar in drie- en vijfdeurs uitvoering. Later komt er nog een vierdeurs variant bij die gewoon Corolla blijft heten.



Hoe tevreden kun je zijn als fabrikant. Toyota kent over de gehele lijn een positieve groei maar juist met de Corolla als vertegenwoordiger in het felbevochten C-segment waren de Japanners niet meer zo gelukkig. Concurrenten als de Astra en Golf doen het nog altijd beter en dat is iets wat Toyota niet zo goed kan hebben. De nieuwe Auris moet het merk aan wat meer sexappeal helpen dan het wat beduimelde imago van de Corolla.
Daarbij gokt Toyota op twee doelen; enerzijds moet het een auto zijn die de zakelijke rijder heeft omdat het zo'n fijne rijdersauto is. De andere kant van de medaille is die van degene die de zakelijke auto moet bekostigen en die daarvoor lage onderhoudskosten en een dito leaseprijs wil afrekenen. Dat zijn troeven die belangrijk zijn in dit segment en de Auris moet beide gaan verzorgen. Qua uitstraling doet deze nieuweling zeer aan de Yaris denken die een groot succes is. Het interieur is om de bestuurder heen gebouwd; afgestemd op diegene die er waarschijnlijk het meeste kilometers mee maakt. Er komen veel uitvoeringen beschikbaar waardoor een breed publiek wordt aangesproken. Een keuze uit vijf motoren (drie diesels) moet ervoor zorgen dat een breed palet aan Aurissen beschikbaar komt. Het is er Toyota veel aan gelegen om ook hier nieuwe standaarden te zetten als het om interieurrust gaat. De Auris zal de stilste auto in het segment worden; iets dat Toyota erg belangrijk vindt en dat is ingezet met de introductie van het merk Lexus. Maximaal negen airbags moeten van de Auris één rijdende plofzak maken terwijl de befaamde bouwkwaliteit hem vast en zeker vijf Euro/NCAP-sterren zal geven. Een veilige auto zal de Auris ongetwijfeld zijn. Exacte prijzen waren bij het ter perse gaan van dit blad nog niet bekend.

...leeft
Leven wordt zoveel leuker als je probeert je grenzen te verleggen

...verkoopt
Als de omzet achterblijft...

...komt samen
Eindejaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel West-Brabant

...start
Syntens en ABAB starten met vijf leren-van-elkaar-kringen

...leert
Hoe doe ik zaken met mijn buurland Belgie?

...fuseert
KvK ook na fusie goed bereikbaar voor ondernemer

...groeit
'Het is bijna onvermijdelijk om te groeien'

....behartigt
ZLTO is meer dan belangenbehartiging

...snoept
De gezonde zoete oplossing

...verpakt
Een lekkere frisrode kleur

...verfraait
Vormgeven aan de integrale kwaliteitsverbetering van het gebied

...kijkt
Wie kijkt naar wie...?!

...bouwt
Op een steenworp afstand

...verft
Erfgoed in kleur

...woont
Bijzondere stoffeerders van het landschap

...zorgt
Zorgen voor het milieu

...introduceert
Samen-werken en zelf-verantwoordelijk leren

...kweekt
Praktijk en opleiding sluiten op elkaar aan

...fokt
Wij gaan voor de absolute top!

...verandert
Plezier in het ondernemerschap

...kiest
De ondernemer heeft de sleutel voor de toekomst

...wint
Winnaar Nationale Ondernemers Quotiënt-Test

...wenst

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...verwacht
Groei kantoorwerk gelegenheid heeft weerslag op kantooropname