In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

ondernemerscongres
Topmanager geeft gastcollege

In het Chassé Theater in Breda wordt op donderdag 8 november het ondernemers Congres West- en Midden- Brabant gehouden. Naar verwachting zullen zo'n 650 ondernemers met elkaar praten over het centrale thema: 'De weg naar succes'. Wij spraken met twee sprekers: Roland Peijnenburg van restaurant De Zwaan en onderzoekster Carlijn Bijvoet van ING.

door Karin Fleur


Roland Peijnenburg: ’chef-kok als voorbeeld.
Foto: archief BN/DeStem

BREDA - Roland Peijnenburg is sinds 1991 eigenaar van Restaurant De Zwaan dat dit jaar vijftig jaar bestaat. Hij nam het bedrijf over van zijn vader. Over de vraag wie hem heeft geïnspireerd, hoeft hij niet lang na te denken. "Op het gebied van gastheerschap is dat mijn vader. Als gastheer wil je mensen een plezierige avond bezorgen. Mijn vader heeft mij geleerd dat als je dicht bij jezelf blijft, als je gewoon aardig bent je alles gewonnen hebt. Op zakelijk gebied heeft John Beeren mij geïnspireerd. Hij zwaait al zo'n dertig jaar de scepter in de Bokkedoorns, een restaurant in Overveen met twee Michelin-sterren. Hij heeft mij laten zien dat je niet persé weken van tachtig uur hoeft te maken om succesvol te zijn. Je moet zorgen dat je een goed stel medewerkers om je heen hebt. Een topchef en een uitstekende maître. En die heb ik!"

Maar wie is dan zijn inspirator op culinair gebied? Daar hoeft hij ook niet lang over na te denken. "Er zijn verschillende topchefs die ik als mijn voorbeelden zie: Marc van Gulick, mijn eerste chefkok, Christophe Royer, autodidact in Amsterdam en Maartje Boudeling, ex-Interscaldis.

Het beste advies dat de ondernemer Peijnenburg ooit kreeg is om vooral zichzelf te blijven. "Oók in het gastheerschap. Je moet niet huichelen. Je moet zijn wie je bent." De toekomst ziet hij rooskleurig in. "Ik sta niet stil. Ik verzin telkens leuke nieuwe plannen voor De Zwaan. Zo komen ter ere van het jubileum diverse topkoks bij ons koken. Jonnie Boer, Ron Blaauw, Lucas Rive en Marc van Gulick. Dat worden echt hele bijzondere avonden." Tijdens het Ondernemerscongres zal Peijnenburg als topondernemer vertellen over zijn manier van ondernemen. "Ik manage vanuit emotie. Mijn gevoel helpt mij de goede beslissingen te nemen. Als je dicht bij jezelf blijft, hoef je je niet te forceren. Dan kan je, hoe druk je het ook hebt, niet overspannen raken."

Onderzoek
De bezoekers van het congres krijgen de resultaten van twee onderzoeken gepresenteerd. De ING Bank deed in het kader van sociale innovatie onderzoek naar hoe een MKB-bedrijf zijn personeel aan zich kan binden. Zij deden tevens een benchmark om te zien hoe de ontwikkeling van sociale innovatie in deze regio zich verhoudt tot die in andere regio's. Het eigen onderzoeksbureau van de ING Bank voerde tevens diepte-interviews met topondernemers. Onderzoekster Carlijn Bijvoet: "Het onderzoek is gebaseerd op een grootschalig onderzoek onder 1700 ondernemers in heel Nederland dat we in het voorjaar hebben gepresenteerd. Uit deze 1700 bedrijven hebben de degene uit West- en Midden-Brabant gehaald om een aparte analyse op uit te voeren. We hebben naar de kracht van bepaalde initiatieven op de ideeënrijkdom van bedrijven gekeken. We hebben in totaal 25 initiatieven onderzocht. De tien meest ideeënstimulerende maatregelen worden in de publicatie opgenomen. Hierbij is de achterliggende gedachte dat ideeën nodig zijn om te vernieuwen en dat vernieuwing nodig is om te overleven als ondernemer."

Creativiteit
Ze vertelt dat in haar analyse van West- en Midden-Brabantse bedrijven opvalt dat de creativiteit van medewerkers in de regio niet per definitie gebaat is bij directe stimulering van ideeën. "Een ideeënbus of het instellen van een ideeënmanager werkt gewoon niet. Nee, kennisuitwisseling door het bezoeken van vakbeurzen, volgen van een cursus of contact met klanten is veel belangrijker bij ideeënstimulering. Het bezoeken van vakbeurzen werkt het meest stimulerend." Wat daarbij opvallend is dat slechts één op drie ondernemers dat ook daadwerkelijk doet. "We moeten de conclusie trekken dat ondernemers in de regio per saldo veel aan creativiteit kunnen winnen, als ze medewerkers minimaal één keer per jaar een vakbeurs laten bezoeken. De kracht bij dit initiatief zit hem voornamelijk in het contact met anderen. Contacten met anderen zorgen voor het openen van de eigen 'vast geroeste gedachten' voor inzichten van anderen." Naast het onderzoek van Carlijn Bijvoet van ING hield congresorganisator Synpact een enquête onder haar relaties met als themavraag: wat betekent succes voor u? De uitkomsten van deze enquête samen met de hierboven genoemde onderzoeksresultaten worden in boekvorm aan de bezoekers uitgedeeld.

TREF award TNT
TNT reikt op de dag van het congres de TREF award uit aan direct marketingbureaus met klanten in het MKB. Een aantal bureaus presenteert hun meest succesvolle direct mailactie, en het publiek kiest de winnaar. Als kennispartner ondersteunt TNT Post het Ondernemers Congres. De topondernemers die lezingen verzorgen, zijn na hun verhaal aanspreekbaar voor een ieder die ze een vraag wil stellen. Zij zijn onder haar relaties vinden zijn op het Business Plaza. Netwerken is een goede reden om aanwezig te zijn op een congres als dit. Ondernemen doen bedrijven voornamelijk in hun eigen regio. Op deze dag zijn er 650 van je regionale ondernemerscollega's bij elkaar. Dat is een kans die je niet moet laten lopen.'

Alle informatie over het ondernemerscongres is te vinden op de website: www.ondernemerscongres.nl


...onderneemt
Nooit meer naar de baas

...vraagt
Vraagbaak voor bedrijven

...zit
De stoel

...bekijkt
de Stand van Zaken

...ontwikkelt
Van stille leverancier tot innovatieve kennispartner

...vervoert
Grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van transport

...groeit
Industrie goed op zijn plek in West-Brabant

....start
3 November Startersdag

...presenteert
Contacta in nieuwe hallen

...organiseert
MKB Festival in RBC- stadion

...bereikt
Idee goed, uitvoering minder

...verplaatst
Nassaulezing in voorjaar

...kiest
Dubai in trek bij Toppers

...zoekt
Op zoek naar goede werknemers

...bekijkt
de Stand van Zaken

...wint
Klok is de beste starter

...biedt
Gemeente is Brabant in het klein

...leeft
Lekker leven in Halderberge

...bouwt
Borchwerf II ligt voor op schema

...bepleit
Dat gaat naar Den Bosch toe

...adviseert
Politiek belangrijk voor landbouw

...bouwt
Halderberge bouwt voor de toekomst

...verkoopt
Goedkoop en veilig bedrijventerrein

...rijdt
Zakelijk onderweg

...peilt
Pas op de plaats

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...netwerkt
Netwerken en inspiratie opdoen

...spreekt
Topmanager geeft gastcollege

...doneert
Netwerken in monumentale kerk van Raamsdonk

...snoeit
Hoog in de bomen

...klaagt
Spannende terreinen

...denkt
Vastgoedwereld moet nadenken over klimaat