In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Februari 2002













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl





Columns
Drs. Rutger J.H. van Haaren
Dick van der Hoff
Christ-jan Danen
Hoezo hoofdprijs?
Drs. Rutger J.H. van Haaren
Managing Director Aython B.V.



Ondernemers die hun bedrijf willen verkopen hebben vaak een te rooskleurig beeld van de verkoopwaarde. Met dollartekens in de ogen wordt ingezet op een hoge prijs. De teleurstelling is groot, als blijkt dat geïnteresseerde partijen veel lagere bedragen willen betalen. De verkoper vraagt de hoofdprijs, maar krijgt in zijn ogen de troostprijs. Dit laatste is in 2001 vaak het geval geweest. Niet alleen voor beursfondsen, maar ook voor het MKB zijn bedrijfswaarden na zeer goede jaren fors neerwaarts bijgesteld.

Toch hebben ondernemers vandaag de dag voldoende middelen om hogere verkoopprijzen te realiseren. Niet door het oppoetsen van het bedrijf (kopers kijken hier doorheen), maar door het structureel verbeteren van het resultaat. Een goed ondernemer heeft vaak een uitstekend gevoel voor de mogelijkheden van zijn bedrijf, maar onvoldoende tijd en mogelijkheden concrete plannen en acties te ontwikkelen. Dit is jammer, omdat de waarde van een bedrijf niet alleen gebaseerd is op wat was, maar vooral op wat gaat komen. Dit laatste is doorslaggevend voor de potentiële koper. Als een ondernemer wil verkopen is het meestal verstandig vooraf zelf een onderzoek in te stellen, al dan niet met hulp van derden, voordat het bedrijf in de etalage wordt gezet. Aan de hand van de markt, de klanten, de producten, de productontwikkeling, de financiële prestaties en het personeel kan verbeterpotentieel worden vastgesteld. Op basis hiervan wordt bepaald welke acties in gang gezet moeten worden om de waarde te verbeteren. Dit kan ertoe leiden dat van bepaalde activiteiten afscheid wordt genomen, terwijl nieuwe activiteiten worden opgestart.

De onderneming wordt bij wijze van spreken in topvorm gebracht. De ondernemer is in staat zelf de onderbenutte waarde te cashen, die normaalgesproken in de zak van de koper verdwijnt. Hij staat een stuk sterker in het onderhandelingsproces en maakt weer kans op de hoofdprijs.


...doceert
"Afstandsleren heeft zeker de toekomst"

...start
"Het moet een hobby blijven ..."

...introduceert
Manpower Reïntegratie Services introduceert de verzuimscan

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...helpt
Jan Schipper herkozen als voorzitter KVK

...bezoekt
Seminars

...onderneemt
"Ondernemen is een teamsport"

...kiest
4C Consulting kiest voor America Tower

...fotografeert
"We hebben ons ontwikkeld tot pure beeldmakers"

...ontplooit
Acteurs als leermiddel!

...realiseert
Werkstad Roosendaal denkt aan de toekomst

...ontwikkelt
"Roosendaal is een complete stad"

...bouwt
Blik op de toekomst

...netwerkt
Nieuwjaarsbijeenkomst druk bezocht

...recreërt
Recreatieve voorzieningen bij elkaar gebracht

...behartigt
Sociaal aspect belangrijk in Wouw

...spreekt
In 't Kort

...huisvest
Bedrijfsonroerend goed

...rapporteert
In detailhandel nagenoeg geen sprake van leegstand

...onderzoekt
Thermometer Kantoren en kantoorgebruikers

...voorkomt
Bijeenkomst preventie van criminaliteit op bedrijventerreinen

...informeert
eSchool, de online starterscursus

...publiceert
ERBO brochure en tabellenboek beschikbaar