In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Februari 2002













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be





Columns
Drs. Rutger J.H. van Haaren
Dick van der Hoff
Christ-jan Danen
De kruidenier op internet
Dick van der Hoff
SiteSupport Online Communicatie



Uit cijfers van het internetonderzoeksbureau Forrester Research blijkt dat de internetsupermarkten vorig jaar voor 235 miljoen euro aan levensmiddelen bij 110.000 huishoudens hebben thuisbezorgd. Dit is een verdubbeling ten opzichte van het jaar 2000. In 2002 wordt een besteding verwacht van 402 miljoen euro. Een toename die opnieuw veel groter is dan die van de gehele supermarktbranche die jaarlijks 2 ˆ 3% bedraagt.

Indrukwekkende cijfers die aangeven dat een steeds groter wordend publiek de weg naar de supermarkt via het internet vindt. Een nog opvallender conclusie die in dit geval getrokken kan worden, is dat de levensmiddelenbranche wellicht wederom als trendsetter fungeert. Immers, deze branche introduceerde zo'n 45 jaar geleden het fenomeen zelfbediening, intussen gemeengoed in vele andere branches. In de jaren die volgden introduceerde men de huis aan huis folder, de weekreclame enz. Met andere woorden de marketingstrategie in de levensmiddelenbranche liep altijd ver voor op die van andere branches, die dit alles jaren later schaamteloos kopieerde. Toch draaien de huidige internetsupermarkten eigenlijk de klok 50 jaar terug. Want in de jaren vijftig haalde de kruidenier de boodschappenboekjes bij zijn klanten op, om de dag daarna de boodschappen keurig aan huis af te leveren. Internet heeft het boodschappenboekje van de ijverige kruidenier uit de jaren 50 vervangen, maar de boodschappen worden net als toen weer keurig thuis afgeleverd. Een schoolvoorbeeld hoe oude economie naadloos integreert in de nieuwe.

Als de geschiedenis zich herhaalt dan zullen in de komende jaren naast de internetsupermarkten ook de internetbouwmarkten, internetwarenhuizen en internetdrogisterijen de normaalste zaak van de wereld zijn.


...doceert
"Afstandsleren heeft zeker de toekomst"

...start
"Het moet een hobby blijven ..."

...introduceert
Manpower Reïntegratie Services introduceert de verzuimscan

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...helpt
Jan Schipper herkozen als voorzitter KVK

...bezoekt
Seminars

...onderneemt
"Ondernemen is een teamsport"

...kiest
4C Consulting kiest voor America Tower

...fotografeert
"We hebben ons ontwikkeld tot pure beeldmakers"

...ontplooit
Acteurs als leermiddel!

...realiseert
Werkstad Roosendaal denkt aan de toekomst

...ontwikkelt
"Roosendaal is een complete stad"

...bouwt
Blik op de toekomst

...netwerkt
Nieuwjaarsbijeenkomst druk bezocht

...recreërt
Recreatieve voorzieningen bij elkaar gebracht

...behartigt
Sociaal aspect belangrijk in Wouw

...spreekt
In 't Kort

...huisvest
Bedrijfsonroerend goed

...rapporteert
In detailhandel nagenoeg geen sprake van leegstand

...onderzoekt
Thermometer Kantoren en kantoorgebruikers

...voorkomt
Bijeenkomst preventie van criminaliteit op bedrijventerreinen

...informeert
eSchool, de online starterscursus

...publiceert
ERBO brochure en tabellenboek beschikbaar