In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2001













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Winkelontwerper Jean-Paul Mulder:
"Consumenten verleiden door uitstraling"

BERGEN OP ZOOM ­ In hedendaagse winkels is niets meer toeval. In- en exterieur, looproute, hoogte van de schappen en zeker de sfeer; bij een goed winkelconcept is daar vooraf stevig over nagedacht. Jean-Paul Mulder is ondertussen meer dan een jaar als zelfstandige ontwerper van winkels actief.

Sportplaza te Bergen op Zoom; een goed voorbeeld van de conceptmatige aanpak van Studio Mulder

Na bij verschillende bedrijven als commercieel ontwerper te hebben gewerkt, waagde Jean-Paul Mulder de stap naar een eigen onderneming. Hij vertelt: "Van verschillende kanten moedigden mensen mij aan een eigen zaak te starten. Bij mijn laatste werkgever vroegen klanten niet meer naar het bedrijf, maar naar Jean-Paul Mulder. Dat is vaak het geval bij vormgevers. Klanten worden aangetrokken door een bepaalde stijl of werkwijze. Tot nu toe bevalt mijn eigen bedrijf prima." Mulder heeft ondertussen een aardige klantenkring opgebouwd. Philips, Coach, Euretco en de PTT zijn grote bedrijven die Studio Mulder weten te vinden. Daarnaast maken veel individuele ondernemers gebruik van Mulders ontwerptalenten.

Het gevoel
"Ik hou me bezig met corporate identities, concepts en retaildesign. Dat klinkt heel interessant, maar heeft alles te maken met het gevoel dat je over wilt brengen op een ander," vertelt Jean-Paul Mulder. De ondernemer, gevestigd in het Interium in Bergen op Zoom, heeft voor veel verschillende bedrijven gewerkt. Hoog in de markt waar een zekere hautaine uitstraling vereist is, maar ook bij zaken die een lage drempel wensen. "Corperate identity is het ontwerp van het logo en soms het verzinnen van de naam. Vervolgens ga je dat beeldgevoel naar allerlei vormen vertalen. Naar verpakkingen, tassen, bussen, vrachtwagens; je kan het zo gek niet verzinnen of corperate identity hoort daaronder. Het is de totale uitstraling van een bedrijf." Naast het ontwerpen van logo's houdt Mulder zich ook bezig met concepts; bedrijven willen zich onderscheiden van concurrenten. Een BMW-rijder is vaak ook een potentiële Mercedesrijder. Wat zorgt er nu voor dat mensen de Mercedesshowroom binnenstappen? Mulder: "Daar heb je een strategie voor nodig waarbij de herkenbaarheid van het bedrijf voorop staat. In alle items in de winkelomgeving, in- en exterieur, moet een bepaald gemeenschappelijk gevoel naar voren komen. De omgeving moet versterkend werken naar de producten."

Jean-Paul Mulder van Studio Mulder

Studio Mulder is ook actief in retaildesign. Dat is een Engelse term voor het inrichten van winkelpanden, zowel voor het in- als exterieur. Retaildesign wordt steeds belangrijker. Werd vroeger een winkel van bijvoorbeeld De Gruijter volgestouwd met producten, tegenwoordig gaat daar een gedegen studie aan vooraf. Volgens Mulder "dreigt het zelfs een wetenschap te worden". Hij neemt dan ook stapels rapporten door over marktbewegingen die hij combineert met zijn 'retailinstinct'. Het zijn namelijk niet alleen droge cijfertjes. Er moet een bepaalde ziel in de winkel zitten. Hiervoor is dat 'retailinstinct' benodigd. Hoe loopt een klant door een winkel? Waar kun je hem het best spullen laten kopen? Met welke materialen creëer je de juiste sfeer? Dat soort vragen passeren de revue. Een complexe materie. "Je moet een consument kunnen verleiden tot een product door uitstraling. Op het moment dat een klant zich aangesproken voelt door de sfeer laat hij zich eenvoudiger verleiden tot een product." Het is onderzocht dat een klant bij binnenkomst in een winkel gemiddeld 48 seconden wil doen over de zoektocht naar het gewenste product. Overzichtelijkheid is dus gevraagd. Mulder vertelt: "Je hoort wel eens mensen in een enorme winkel met 10.000 artikelen zeggen dat ze er niets hebben. Dat heeft dus met overzichtelijkheid te maken. Met een goede presentatie, uitgekiende verlichting en duidelijke segmentering los je dat op." Naast het bedenken van interieurs speelt Studio Mulder ook een rol in de daadwerkelijke uitvoering. Als een soort art-director coördineert Mulder ondermeer interieurbouwers, verlichtingsmensen en vloerleggers zodanig dat de winkel de gewenste uitstraling krijgt.

De supermarkt
Kracht van Studio Mulder is de combinatie van de drie activiteiten, corporate identities, concepts en retaildesign. Veel ontwerpers specialiseren zich op een bepaald gebied. "Om het simpel neer te zetten zijn zij eigenlijk of groenteboer, slager of bakker. Ik ben eigenlijk de complete supermarkt. Klinkt onbescheiden, maar het is wel zo. Je moet kennis van veel zaken hebben," vertelt Mulder. De combinatie van drie activiteiten mag gerust uniek worden genoemd en dit totaalconcept biedt ondernemers veel voordelen. Mulder adviseert ondernemers vooraf uitvoerig. Eerst moet namelijk de positionering van de winkel onderzocht worden. Welk segment wordt er bediend? Waar zitten mogelijkheden in de markt? Wat doet de concurrentie? Als dat allemaal duidelijk in beeld is, wordt er een weloverwogen keuze gemaakt. Daarna visualiseert Mulder voor zijn opdrachtgever de plannen. "Ik ben een commerciële ontwerper. Het vooroordeel luidt dat creatieve mensen niet commercieel zijn. Ze gaan altijd voor de mooiste oplossing. Ik ben daar minder in geïnteresseerd. Het is voor mij belangrijk dat er een goede omzet in wordt gehaald. Het uiteindelijke doel is zoveel mogelijk rendement maken. Ik begeleid mensen daarin. Je moet mensen prikkelen om samen de ideale oplossing te vinden. Er liggen namelijk kansen genoeg in de markt."


...combineert
"Ik verkoop echt lucht aan mensen..."

...start
"Consumenten verleiden door uitstraling"

...verfraait
Luxe kantoormeubilair voor tevreden personeel

...vitaliseert
Vitaliseren om de spiraal te doorbreken

...spreekt
In 't kort

...ontwerpt
Flexibiliteit is het toverwoord

...helpt
Nieuwe cursus voor starters

...leert
Cursusmethode nieuw in Europa

...informeert
Themabijeenkomsten

...groeit
Nieuw bedrijfspand Elek Trends in Werkendam

...beloont
Creativiteit sleutel modern personeels management

...verandert
De geschiedenis van de kantoorarchitectuur