In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2001













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Ontwikkeling van Havenschap Moerdijk
Van kleinschalig grondbedrijf tot beheerder grootschalig industrieterrein

Er gebeurt veel op bedrijventerrein Moerdijk. Spin in het web is het Havenschap. Vanaf de vestiging aan de Plaza worden plannen bedacht om het bedrijventerrein verder te optimaliseren. Aan het hoofd van die plannen staat waarnemend directeur Hans Lankhorst. Een man met visie.

Waarnemend directeur de heer Hans Lankhorst van het Havenschap Moerdijk.

Ooit was er het idee van vijf West-Brabantse burgemeesters om een industrieterrein aan de monding van het Hollands Diep te realiseren. Daar flitste een andere ontwikkeling doorheen. Shell liep in Pernis namelijk tegen de grenzen van haar groei aan en dreigde de overheid met vertrek naar het buitenland als er geen goede locatie werd gevonden. De Provincie en het ministerie van Economische Zaken zagen in het nieuwe West-Brabantse terrein mogelijkheden voor grootschalige petrochemie. Shell betrok vervolgens eind jaren zestig op Moerdijk haar nieuwe vestiging. In die tijd kreeg het Havenschap, het loonbedrijf van de samenwerkende gemeentes, ook de doelstelling: Het (doen) aanleggen, ontwikkelen, beheren en exploiteren van een complex industrieterrein en havens. Eind jaren tachtig was er nog volop ruimte. Er werd een strategie opgezet die zich met name richtte op segmentering van bedrijvigheid. Redenerend vanuit de woonkernen Klundert en Moerdijk werd aan de randen van het terrein lichtere industrie gezet. Middenin werd invulling gegeven aan grootschaligheid en zwaardere milieucategorieën.

Het bedrijvennterrein Moerdijk.

Bestuurlijke noot
"De laatste hectaren grond worden ondertussen uitgegeven waardoor je nu een duidelijke toekomstvraag voor de Haven van Moerdijk krijgt. Wat is de beste taakinvulling om datgene wat je hebt te behouden en verder uit te bouwen?" vraagt waarnemend directeur Hans Lankhorst abstract. Hij vervolgt concreet: "Je moet toegevoegde waarde creëren. Onder meer zoveel mogelijk goederenstromen in de haven, het liefst vertaald in duurzame contracten op een zo maatschappelijk verantwoorde manier." Verder kan Lankhorst nog niet op de toekomstplannen van Havenschap Moerdijk ingaan, omdat daarover binnenkort nog een bestuurlijke noot moet worden gekraakt en er dus nog wijzigingen in de conceptplannen kunnen worden aangebracht.

Verdubbeling goederenstroom
Kort geleden werd een speciale klankbordgroep door het Havenschap in het leven geroepen. Met een tiental bedrijven zit het Havenschap rond de tafel met als doel duidelijke toekomstplannen te formuleren. "Belangrijk is de vraag of bedrijven Moerdijk als een strategische haven zien of dat ze hun goederen ook via andere kanalen betrekken. Nu blijkt uit eerdere ervaringen en onderzoeken dat een groot deel van de bedrijven op Moerdijk deze haven als strategisch ziet. Verder willen ze uitbreiding van activiteiten ook het liefst op Moerdijk zien," vertelt Lankhorst. Er zijn veel zaken die in en om Moerdijk spelen. Bijvoorbeeld de ontwikkelingen in de binnenvaart en dan met name de verschuiving van wegverkeer naar binnenvaart. Ook de ontwikkelingen in het achterland worden door het Havenschap nauwgezet in de gaten gehouden. De Europese Unie breidt de komende jaren uit en er wordt een verdubbeling van de goederen-stromen verwacht. Wat zijn de gevolgen voor de haven en de bedrijven op Moerdijk? "Het is duidelijk dat we in de nabije toekomst moeten uitbreiden," weet Lankhorst.

De grootschalige petrochemie van Shell.

Ruimtegebrek
"Wij constateren dat er een proces, Moerdijkse Hoek, aan de zuidkant van ons terrein gaande is waarvan op dit moment de discussie over de invulling speelt. Het huidige terrein heeft één groot probleem: ruimtegebrek. Het is voor ons absoluut noodzakelijk om zo snel mogelijk uit te breiden," vertelt Lankhorst. Een mogelijkheid voor het Havenschap is samenwerking met Dordrecht of Dintelmond. "Wij denken in oplossingen. Wellicht is er op één van die terreinen ruimte om uit te breiden. Met Dordrecht hebben wij al een samenwerkingsovereenkomst om gezamenlijk de ruimteproblemen op te lossen. We kunnen daar scheepvaart accommoderen, maar kunnen helaas geen tien à vijftien jaar terreinuitgiftes doen. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar ontwikkeling van Moerdijkse Hoek," kiest Lankhorst. Tot die tijd blijft het Havenschap druk doende de faciliteiten voor de bedrijven op Moerdijk te optimaliseren. Het Port- en Parkmanagement heeft zijn intrede gedaan en zal in de toekomst verder worden uitgewerkt.


...onderneemt
'The real beauty is inside'

...start
Taalvakwerk op maat voor een beter bedrijfsresultaat

...bedenkt
Een nieuw concept van DeVitaminebron

...maakt 't
Nottrot maak 't in West-Brabant

...helpt
Handelscentrum boomteelt moet etalage worden

...introduceert
Massale belangstelling voor veilige introductie euro

...adviseert
'Testbaners' als beleidsadviseur bij de KvK

...ontwikkelt
Ontwikkeling van Havenschap Moerdijk

...groeit
Grote plannen in de gemeente Moerdijk

...ontwikkelt
Een aantrekkelijk bedrijventerrein voor iedereen

...informeert
De weg naar duurzaam ondernemen op Moerdijk

...wint
BOS-Award verschaft eeuwige roem

...spreekt
In 't kort

...initeert
"Ze teren er nog maandenlang op"