In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Augustus 2001













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be





Columns
Cees Budding
Dick van der Hoff
Annet van Hemmen
Detailhandel in de buurt-, wijk- en dorpscentra
Cees Budding
gemeente Breda, afd. Economische zaken



"Onze belangrijkste gezamenlijke ambitie is ambitieus te zijn", stadsvisie gemeentebestuur Breda, oktober 1999.
Deze uitspraak is ook van toepassing op het nieuwe detailhandelsbeleid voor de gemeente Breda, immers ook met haar aanbod aan detailhandelsvoorzieningen wil Breda in de toekomst in beeld zijn. De afdeling Economische Zaken van de gemeente Breda werkt daarom aan een integrale detailhandelsnota voor stad Breda.
De nota bevat naast onder andere de ambities voor de binnenstad ook de ambities voor de verschillende buurt-, en wijk- en dorpscentra. Net als in diverse andere steden staat een deel van de Bredase (veelal) kleinere winkelconcentraties onder druk. De consument orienteert zich in toenemende mate op centra met een meer uitgebreid en gevarieerd aanbod. Met name de kleinere buurtwinkels kunnen de concurrentie met het grootwinkelbedrijf en de supermarktketens niet aan. De gevolgen hiervan zijn in een aantal centra zichtbaar in de vorm van leegstand, functieveranderingen maar ook verpaupering.
Op buurt- en wijkniveau is de ambitie gericht op een detailhandelsstructuur met de volgende kenmerken: - accent op de dagelijkse voorzieningen (boodschappen /full- service supermarkt); - op acceptabele afstand van de bewoners /consument; - met voldoende volume en kwaliteit voor autonome trekkracht; - en daardoor met voldoende perspectief om economisch goed te kunnen functioneren; Het perspectief van de buurt-, wijk- en dorpscentra wordt bepaald door verschillende elementen. Zo is het belangrijk wat de huidige samenstelling van het aanbod is gemeten naar kwaliteit en volume, maar ook de plaats binnen het verzorgingsgebied en de afstand tot andere winkelconcentraties is van groot belang.
Verder wordt het perspectief van de concentraties bepaald door het investeringsplannen en impulsen om winkelgebieden op te waarderen. De basis voor het onderdeel buurt-, wijk- en dorpscentra van de detailhandelsnota is gelegd op verschillende discussiebijeenkomsten met ondernemers. Aan de hand van stellingen is gediscussieerd over de toekomstperspectieven van alle buurt-, wijk, en dorpscentra in Breda.
De deskundige inbreng en ervaring van de betrokken ondernemers wordt uiteraard meegenomen in de verdere uitwerking van de detailhandelsnota.

...stept
Steppend netwerken
voor het goed doel

...start
LTE ligfiets-garage in Breda bleek gat in de markt

...ontslaat
Helft faillissementen in ICT-sector

...vestigt
Kantoorhuisvestigings
nood

...innoveert
Nieuw technisch
innovatief ingenieursbureau

...spreekt
In 't Kort

...introduceert
Interpay introduceert korting op tarieven

...werkt
"Er moet een Arbeidstoekomst voor iedereen zijn"

...helpt
Om 5 over 12 is het te laat...

...rijdt
Rijschool Wolf

...transporteert
Startend transport-
bedrijf DHS