In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2000













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Traint Nederland zich te pletter?

Met een jaaromzet van 7,5 miljard gulden vormen bedrijfsopleidingen in Nederland een booming business. De welvaart is hoog, de arbeidsmarkt krap. De tijd dat een nieuwe medewerker te paaien was met een modaal salaris en een middenklassertje is voorbij. Nieuwe medewerkers willen zich verzekeren van een glanzende toekomst via het principe kennis is macht. Er wordt dus geschoold, getraind, gevormd dat het een lieve lust is. Wanneer al die opleidingen echter niet worden ingebed in een heel systeem is het maar de vraag of ze veel zin hebben.

John van den Heuvel (44) is algemeen directeur van DOOR Nederland, een bedrijf dat op dit vlak tot de Nederlandse top 3 behoort. Met vestigingen in zestig landen is het moederbedrijf internationaal zelfs marktleider. Van den Heuvel is ervan overtuigd dat opleidingen en trainingen zinvol en noodzakelijk zijn, mits ze adequaat worden gegeven. "Nederland traint zich volgens mij niet echt te pletter. Wat je wel ziet is dat er een enorme druk is ontstaan op bedrijven die nieuwe werknemers willen binnenhalen. Het is niet meer voldoende een salaris met emolumenten te bieden. Er komt een grotere roep om employability. Werknemers willen zichzelf vormen, scholen. Ze merken ook dat de markt daarom vraagt en willen ze die voorblijven, dan zullen ze zichzelf moeten ontwikkelen. Daardoor ontstaat ook op de opleidingsmarkt een grote druk waardoor verkeerde keuzen worden gemaakt. Daaruit kun je de conclusie trekken dat we ons suf trainen maar dat daarvan zeker een deel geen enkele zin heeft. Wanneer een training geen onderdeel is van een heel traject, is die keuze mijns inziens verkeerd. Dan wordt de trainer, entertrainer want het moet vooral ook leuk zijn." Die keuzen liggen vaak ook binnen bedrijven. Te weinig realiseren bedrijven zich of een opleiding zin heeft binnen het bestaande kader. Van den Heuvel: "Er wordt weleens de vraag gesteld: we willen een verkooptraining omdat wordt gedacht daarmee extra omzet te kunnen genereren. Managers binnen die bedrijven vragen zich te weinig af of die verkooptraining past in het hele systeem. Je kunt een aspirientje krijgen tegen hoofdpijn, maar misschien komt die pijn wel voort uit je knieën. Dan is het beter naar dat onderdeel van je lichaam te kijken waardoor ook de hoofdpijn overgaat. Ik bedoel: je moet ook naar het bedrijf als geheel kijken, niet naar een onderdeel. Die analyse ontbreekt te vaak. Er wordt te zelden gedacht: waar wil ik over een, twee of drie jaar staan met mijn bedrijf. Toch is dat belangrijk. Iedereen heeft dromen. In een goed voortraject wordt die vraag gesteld: maak eens een foto in de toekomst. Daarop aansluitend moet je bekijken hoe de huidige situatie is. Er bestaat vaak een enorm gat tussen wat mensen willen en wat mogelijk is. Daarom moeten prioriteiten worden gesteld, medewerkers erbij worden betrokken en worden bekeken welke ondersteuning voor, tijdens en na de training noodzakelijk is. Er moet een concreet stappenplan worden gemaakt waarlangs het beoogde resultaat wordt bereikt. Gebeurt dit niet, dan is de kans heel groot dat de opleiding als geheel mislukt. Zo'n correct stappenplan voorziet ook in een POP, een Persoonlijk Ontwikkel Plan. Dit stelt voornamelijk vast hoe de doorgroeimogelijkheden zijn binnen een organisatie. Is dat er allemaal niet, dan is het weggegooid geld!"

Lachen
Nederlanders staan bekend als calvinisten. Betekent dat feit dat we ook niet veranderingsbereid zijn? John van den Heuvel: "Bepaald niet! Ik denk dat Nederlanders zeer veranderingsbereid zijn. Daar zit alleen wel een 'maar' aan: Nederlanders willen best veranderen, maar niet veranderd worden. In veel bedrijven zie je de ene reorganisatie de andere opvolgen. Dat betekent in de praktijk dat mensen soms zelf geen keuzen kunnen maken, dat wordt voor hen gedaan. Dat feit worden ze op den duur wel moe. Dan zie je soms dat mensen de kar niet meer trekken maar er van de voorzijde tegenaan duwen. Ze willen best veranderen, maar het moet óók uit zichzelf komen. Zonder voortdurende aanpassing hou je het in de maatschappij niet vol, dat weet iedereen. Het is belangrijk dat zaken als leren, ontwikkelen en lachen met elkaar in overeenstemming zijn. Als er niet wordt geleerd en alleen maar gelachen snapt iedereen dat zoiets niet goed is voor een bedrijf, maar andersom ook niet. Je ziet dat wanneer zaken als leren, ontwikkelen en lachen met elkaar in overeenstemming zijn, de sfeer goed is, het ziekteverzuim daalt en mensen prettiger met elkaar werken. De druk op medewerkers wordt groter, de informatiestroom groeit, iedereen wil steeds sneller antwoorden hebben op zijn vragen. Dat heeft een uitlaatklep nodig. Daarom is het belangrijk dat ook de werkomgeving plezierig en inspirerend is. Openheid, creativiteit en duidelijkheid naar elkaar toe spelen hierin ook een rol. Door ook hier naar te kijken vergroot je de kans op succes van een bepaalde training. Alles moet passen in een vooropgezet plan en voldoen aan bepaalde voorwaarden. Gebeurt dat niet, dan is opleiden leuk voor de portemonnaie van de trainer, maar verder weggegooid geld."

...denkt
Het nut van de blafgiraf

...start
Challenge Team Sailing verhoogt de teamgeest

...traint
Traint Nederland zich te pletter?

...bekijkt
Een kijkje achter de bedrijfsschermen

...onderneemt
'Dat wat je doet,
doet ertoe!'

...leest
In 't kort...

...portretteert
Originele olieverf schilderijen voor bedrijven en particulieren

...helpt
Bedrijfsleven Steenbergen heeft 9,6 hectare nodig

...kvk helpt
KvK helpt ondernemers verder op weg

...spreekt
Veel animo voor Everdenberg

...groeit
Tieners in de markt

...cleant
Stoffels Cleaning poetst imago op

...werkt
Mensen vinden, binden en boeien

...werkt
Stichting Werklijn biedt allochtone arbeidskrachten