|
Open Bedrijven Dag:
|
Een kijkje achter de bedrijfsschermen
|
In 1997 startte men bewust in de zuidelijke provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland.
Ondertussen is de Open Bedrijvendag ingeburgerd in heel Nederland.
Elk eerste weekend van oktober zet een groot aantal bedrijven hun deuren open voor het publiek.
Op de laatste Open Bedrijvendag kwamen zo'n 410.000 bezoekers een kijkje nemen
achter de schermen van zo'n 150 bedrijven en instellingen.
|
|
Pamela van Baal is directeur van de Open Bedrijvendag in Nederland.
Na de grote krachtsinspanning van de laatste aflevering en een verfrissende vakantie
is ze weer monter bezig met de volgende editie in oktober 2001.
In het statige onderkomen aan de Tilburgse Stationsstraat vertelt ze:
"De Open Bedrijvendag is tien jaar geleden in België gestart en had daar meteen succes. In oktober hebben we
in Nederland de vierde editie gehad. Ook in ons land slaat de formule aan.
Voordat we in Nederland begonnen, is er door het ministerie van Economische Zaken onderzocht
of er behoefte aan openheid was.
Dat werd bevestigd, want het bleek dat 75 procent van de bevolking graag eens een kijkje wil
achter de schermen van een bedrijf. Men wil weten wat er precies gebeurt, van het begin tot het einde.
Uiteraard moet het wel interessant en educatief zijn.
Dat is ook een voorwaarde om deel te mogen nemen."
Momenteel werken bij de organisatie tien fulltime-medewerkers
aan het uiteindelijke doel van de Open Bedrijvendag:
het dichter bij elkaar brengen van bedrijven en publiek.
Momenteel is men druk bezig om op stedelijk niveau de Open Bedrijvendag te promoten.
Gemeenten kunnen zich hiermee positief
profileren en de bedrijven binnen hun grenzen financieel aanmoedigen deel te nemen.
Dit jaar was Tilburg de gemeente die aan de Open Bedrijvendag meedeed.
Met succes, want tienduizenden mensen namen een kijkje in de deelnemende bedrijven.
|
Geïnteresseerd publiek
Het landelijk evenement is voor bedrijven - eenmanszaak of multinational, ambachtelijk of hightech -
een perfecte gelegenheid om publiek, zakelijke relaties en toekomstig personeel te verwelkomen.
De voordelen voor deelnemende bedrijven zijn legio. Pamela van Baal vertelt hierover:
"Allereerst de promotie van een bedrijf. Wat het publiek met eigen ogen heeft gezien,
zal het niet snel vergeten.
Het publiek is geïnteresseerd in het bedrijf en krijgt een demonstratie van de kwaliteiten
van het bedrijf voorgeschoteld. De consument krijgt affiniteit.
Wij zorgen voor aandacht in de media, zodat het publiek op de hoogte is van de open dag.
Een tweede voordeel is dat het voor medewerkers een kans is hun gezin,
vrienden en kennissen te tonen wat hun werkzaamheden zijn.
Ze zijn trots op hun vak en hun bedrijf en laten dat graag aan iedereen zien.
De Open Bedrijvendag is voor hen een feest.
Hun betrokkenheid zal alleen maar toenemen."
|
|
Vacatures invullen
Opvallen op de arbeidsmarkt, nu de krapte steeds verder toeneemt, is een must.
De Open Bedrijvendag wordt dan ook steeds vaker ingezet als personeelsinstrument.
Zoals gezegd wordt er volop aandacht in de media aan besteed en dat trekt veel potentiële nieuwe medewerkers.
Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan maken vaak gebruik
van de Open Bedrijvendag om zich te oriënteren. "Na de laatste Open
Bedrijvendag hoorde ik van een bedrijf dat het hele vacaturebestand had kunnen invullen.
Dat is goed om te horen en ook vaak een reden voor bedrijven om mee te doen", vertelt Van Baal.
Verder is een effect op langere termijn dat de openheid
en informatie die bedrijven geven tijdens de dag leidt tot vertrouwen en sympathie.
Een bedrijf is namelijk geen eiland, het maakt volwaardig deel uit van de
gemeenschap. Met het uitnodigen van bijvoorbeeld buren en vertegenwoordigers van de gemeente
krijgt men tijdens de Open Bedrijvendag een duidelijk kijk op het bedrijf.
Er zal geen enkele voedingsbodem voor misverstanden of vooroordelen meer kunnen ontstaan.
|
Maatwerk
Bedrijven die deelnemen wordt veel werk uit handen genomen door vakkundige adviseurs.
Allereerst worden in een oriënterend gesprek de exacte doelstellingen van het bedrijf vastgesteld.
Ook wordt gesproken over bijvoorbeeld de routing door het bedrijf, catering en de veiligheid voor het publiek.
In de volgende fase gaan projectassistenten op het Tilburgse kantoor aan de slag.
Men verstrekt een gedetailleerde handleiding met draaiboek, checklist en tips,
verzorgt het administratieve en logistieke beheer en geeft advies over de aanpak van de perscommunicatie.
Een aantal weken voor de open dag verschijnen er vijf verschillende regionale Open Bedrijvendagkranten
in een totale oplage van 400.000 exemplaren.
Elk bedrijf wordt regionaal geprofileerd met logo en begeleidende tekst.
Verder wordt op tv, radio en in kranten aandacht besteed aan de Open Bedrijvendag.
Om de regio extra te informeren krijgen bedrijven hulpmiddelen zoals gepersonaliseerde uitnodigingen,
affiches en spandoeken om van tevoren de deelname aan te kondigen.
Door de grootschaligheid en de ondersteuning van partners is het mogelijk
de kosten voor deelnemers laag te houden, waarbij het aantal medewerkers prijsbepalend is.
Pamela van Baal besluit het gesprek met een aardige anekdote over wat een oudere dame
tegen de directeur van een krantenuitgeverij zei na een rondleiding.
"Ik zal zelfs mijn aardappelschillen niet meer in een krant gooien.
Er wordt wel eens geklaagd dat de krant duur is en soms te laat komt, maar je zult mij niet meer horen.
Vandaag heb ik namelijk gezien wat er allemaal bij komt kijken om een krant te maken."
En dat is precies wat de Open Bedrijven Dag wil. De afstand tussen bedrijven en publiek verkleinen.
|
Informatie
Meer informatie voor deelname aan de Open Bedrijvendag is te verkrijgen onder telefoonnummer 013-4649966
of op het internetadres www.openbedrijvendag.nl
|
|
|
Het nut van de blafgiraf
Challenge Team Sailing verhoogt de teamgeest
Traint Nederland zich te pletter?
Een kijkje achter de bedrijfsschermen
'Dat wat je doet, doet ertoe!'
In 't kort...
Originele olieverf schilderijen voor bedrijven en particulieren
Bedrijfsleven Steenbergen heeft 9,6 hectare nodig
KvK helpt ondernemers verder op weg
Veel animo voor Everdenberg
Tieners in de markt
Stoffels Cleaning poetst imago op
Mensen vinden, binden en boeien
Stichting Werklijn biedt allochtone arbeidskrachten
|
|
|