In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2000













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Open Bedrijven Dag:
Een kijkje achter de bedrijfsschermen

In 1997 startte men bewust in de zuidelijke provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Ondertussen is de Open Bedrijvendag ingeburgerd in heel Nederland. Elk eerste weekend van oktober zet een groot aantal bedrijven hun deuren open voor het publiek. Op de laatste Open Bedrijvendag kwamen zo'n 410.000 bezoekers een kijkje nemen achter de schermen van zo'n 150 bedrijven en instellingen.




Pamela van Baal is directeur van de Open Bedrijvendag in Nederland. Na de grote krachtsinspanning van de laatste aflevering en een verfrissende vakantie is ze weer monter bezig met de volgende editie in oktober 2001. In het statige onderkomen aan de Tilburgse Stationsstraat vertelt ze: "De Open Bedrijvendag is tien jaar geleden in België gestart en had daar meteen succes. In oktober hebben we in Nederland de vierde editie gehad. Ook in ons land slaat de formule aan. Voordat we in Nederland begonnen, is er door het ministerie van Economische Zaken onderzocht of er behoefte aan openheid was. Dat werd bevestigd, want het bleek dat 75 procent van de bevolking graag eens een kijkje wil achter de schermen van een bedrijf. Men wil weten wat er precies gebeurt, van het begin tot het einde. Uiteraard moet het wel interessant en educatief zijn. Dat is ook een voorwaarde om deel te mogen nemen." Momenteel werken bij de organisatie tien fulltime-medewerkers aan het uiteindelijke doel van de Open Bedrijvendag: het dichter bij elkaar brengen van bedrijven en publiek. Momenteel is men druk bezig om op stedelijk niveau de Open Bedrijvendag te promoten. Gemeenten kunnen zich hiermee positief profileren en de bedrijven binnen hun grenzen financieel aanmoedigen deel te nemen. Dit jaar was Tilburg de gemeente die aan de Open Bedrijvendag meedeed. Met succes, want tienduizenden mensen namen een kijkje in de deelnemende bedrijven.

Geïnteresseerd publiek
Het landelijk evenement is voor bedrijven - eenmanszaak of multinational, ambachtelijk of hightech - een perfecte gelegenheid om publiek, zakelijke relaties en toekomstig personeel te verwelkomen. De voordelen voor deelnemende bedrijven zijn legio. Pamela van Baal vertelt hierover: "Allereerst de promotie van een bedrijf. Wat het publiek met eigen ogen heeft gezien, zal het niet snel vergeten. Het publiek is geïnteresseerd in het bedrijf en krijgt een demonstratie van de kwaliteiten van het bedrijf voorgeschoteld. De consument krijgt affiniteit. Wij zorgen voor aandacht in de media, zodat het publiek op de hoogte is van de open dag. Een tweede voordeel is dat het voor medewerkers een kans is hun gezin, vrienden en kennissen te tonen wat hun werkzaamheden zijn. Ze zijn trots op hun vak en hun bedrijf en laten dat graag aan iedereen zien. De Open Bedrijvendag is voor hen een feest. Hun betrokkenheid zal alleen maar toenemen."




Vacatures invullen
Opvallen op de arbeidsmarkt, nu de krapte steeds verder toeneemt, is een must. De Open Bedrijvendag wordt dan ook steeds vaker ingezet als personeelsinstrument. Zoals gezegd wordt er volop aandacht in de media aan besteed en dat trekt veel potentiële nieuwe medewerkers. Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan maken vaak gebruik van de Open Bedrijvendag om zich te oriënteren. "Na de laatste Open Bedrijvendag hoorde ik van een bedrijf dat het hele vacaturebestand had kunnen invullen. Dat is goed om te horen en ook vaak een reden voor bedrijven om mee te doen", vertelt Van Baal. Verder is een effect op langere termijn dat de openheid en informatie die bedrijven geven tijdens de dag leidt tot vertrouwen en sympathie. Een bedrijf is namelijk geen eiland, het maakt volwaardig deel uit van de gemeenschap. Met het uitnodigen van bijvoorbeeld buren en vertegenwoordigers van de gemeente krijgt men tijdens de Open Bedrijvendag een duidelijk kijk op het bedrijf. Er zal geen enkele voedingsbodem voor misverstanden of vooroordelen meer kunnen ontstaan.

Maatwerk
Bedrijven die deelnemen wordt veel werk uit handen genomen door vakkundige adviseurs. Allereerst worden in een oriënterend gesprek de exacte doelstellingen van het bedrijf vastgesteld. Ook wordt gesproken over bijvoorbeeld de routing door het bedrijf, catering en de veiligheid voor het publiek. In de volgende fase gaan projectassistenten op het Tilburgse kantoor aan de slag. Men verstrekt een gedetailleerde handleiding met draaiboek, checklist en tips, verzorgt het administratieve en logistieke beheer en geeft advies over de aanpak van de perscommunicatie. Een aantal weken voor de open dag verschijnen er vijf verschillende regionale Open Bedrijvendagkranten in een totale oplage van 400.000 exemplaren. Elk bedrijf wordt regionaal geprofileerd met logo en begeleidende tekst. Verder wordt op tv, radio en in kranten aandacht besteed aan de Open Bedrijvendag. Om de regio extra te informeren krijgen bedrijven hulpmiddelen zoals gepersonaliseerde uitnodigingen, affiches en spandoeken om van tevoren de deelname aan te kondigen. Door de grootschaligheid en de ondersteuning van partners is het mogelijk de kosten voor deelnemers laag te houden, waarbij het aantal medewerkers prijsbepalend is. Pamela van Baal besluit het gesprek met een aardige anekdote over wat een oudere dame tegen de directeur van een krantenuitgeverij zei na een rondleiding. "Ik zal zelfs mijn aardappelschillen niet meer in een krant gooien. Er wordt wel eens geklaagd dat de krant duur is en soms te laat komt, maar je zult mij niet meer horen. Vandaag heb ik namelijk gezien wat er allemaal bij komt kijken om een krant te maken." En dat is precies wat de Open Bedrijven Dag wil. De afstand tussen bedrijven en publiek verkleinen.

Informatie
Meer informatie voor deelname aan de Open Bedrijvendag is te verkrijgen onder telefoonnummer 013-4649966 of op het internetadres www.openbedrijvendag.nl





...denkt
Het nut van de blafgiraf

...start
Challenge Team Sailing verhoogt de teamgeest

...traint
Traint Nederland zich te pletter?

...bekijkt
Een kijkje achter de bedrijfsschermen

...onderneemt
'Dat wat je doet,
doet ertoe!'

...leest
In 't kort...

...portretteert
Originele olieverf schilderijen voor bedrijven en particulieren

...helpt
Bedrijfsleven Steenbergen heeft 9,6 hectare nodig

...kvk helpt
KvK helpt ondernemers verder op weg

...spreekt
Veel animo voor Everdenberg

...groeit
Tieners in de markt

...cleant
Stoffels Cleaning poetst imago op

...werkt
Mensen vinden, binden en boeien

...werkt
Stichting Werklijn biedt allochtone arbeidskrachten