In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2001













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




De besluiteloosheid van de overheid

BREDA - Het hart ligt bij Peter Stoof op de tong. De voorzitter van bedrijvenvereniging Hazeldonk zegt wat hij vindt. Zo is de directeur van Breda Transport al jaren bezig een busverbinding naar het terrein te krijgen. Vooralsnog met weinig succes. Stoof gruwelt van de besluiteloosheid van de overheid.

Ondernemer Peter Stoof van Breda Transport.

Het bedrijf van Peter Stoof, Breda Transport, zit vanaf 1995 op industrieterrein Hazeldonk. Vanuit Breda verhuisde de confectietransporteur naar - toen nog - de gemeente Rijsbergen. "Met de gemeentelijke herindeling werd Rijsbergen bij Breda gevoegd. Voor ons, als Breda Transport, was dat prettig, want anders hadden we onze naam moeten veranderen," zegt Stoof. De grootste reden voor het bedrijf om te verkassen waren de uitbreidingsmogelijkheden op Hazeldonk en de verwachte gezamenlijke zuigkracht. De zwaartekracht van het bedrijventerrein ligt namelijk op transport. Ongeveer 85 procent van de bedrijven zijn direct of indirect betrokken bij de logistieke dienstverlening. "Als je met een aantal transportbedrijven bij elkaar zit, vestigen ook transportgelieerde bedrijven zich er graag. Daewoo is hier bijvoorbeeld gekomen vanwege het grote aanbod van logistieke dienstverlening. Het heeft een zuigende werking," aldus Stoof. Een tijdje terug is op televisie een programma over Hazeldonk geweest. Stoof heeft zich daar mateloos aan geërgerd. Hij vertelt: "Het was een waardeloze uitzending, want ze vertelden alleen over de drugsrunners die via Hazeldonk Nederland binnenkomen. Je kreeg de indruk dat iedere ondernemer op Hazeldonk drugsverslaafd was. Het ging totaal niet over de prachtige bedrijven die hier zitten. Dat is slecht voor het imago van je bedrijventerrein."

Bedrijventerrein Hazeldonk.

De deuren groen
De transporteur is nu vier jaar voorzitter van bedrijvenvereniging Logistic Center Hazeldonk. Stoof vertelt: "Ik doe het al te lang. Er moet iemand opstaan die het van mij weer overneemt. Je moet niet te lang blijven zitten in een bestuur. Er moet regelmatig een frisse wind waaien." Wat is er dan onder Stoofs leiding veranderd? "Veel te weinig," zegt Stoof met het hart op de tong. Frustratie komt er uit: "Als je vergelijkt wat je als ondernemer kunt realiseren en wat als bestuur van een bedrijvenvereniging is dat frustrerend. Ik kan vandaag in mijn bedrijf zeggen dat alle deuren groen moeten worden geverfd. Morgen zijn ze dan bij wijze van spreken groen. Als je iets wilt veranderen op een industrieterrein gaat dat zo vreselijk langzaam. Dat komt doordat je veel met de overheid te maken hebt." Stoof loopt dus tegen de ambtelijke processen aan. "Het is de besluiteloosheid in de ambtelijke cultuur. Voorbeeld: op Hazeldonk zijn we al jaren bezig voor een bushalte. Zonder resultaat. Toen Rijsbergen werd geannexeerd door Breda heb ik het gemeentebestuur ontvangen. Men wilde toen ook graag een bushalte op Hazeldonk. Ik praat over vier jaar geleden. We mogen nu blij zijn als er in oktober 2002 een busverbinding is," aldus Stoof.

Bewegwijzering
Peter Stoof woont eens per twee maanden het overleg bij van de voorzitters van de bedrijvenverenigingen. Bij het Bredaas Industrieel Contact is ook altijd een Bredase wethouder aanwezig die de ondernemersproblemen opneemt. "Je moet daar geen schokkende resultaten van verwachten. Een wethouder is natuurlijk ook gebonden aan de ambtelijke molen. Toch is het overleg nuttig. Als voorzitters overleggen we met elkaar en leren we van elkaar. Je hoeft immers niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden. Een mooie bijkomstigheid is dat het toevallig ook nog allemaal aardige kerels zijn. Niet onbelangrijk om na afloop een gezellige pint te kunnen drinken," zegt Stoof. Een belangrijk gespreksonderwerp op de vergaderingen is de vitalisering van bedrijventerreinen. Daar hoeft het relatief jonge bedrijventerrein Hazeldonk echter nog niet over te denken, maar er zijn wel andere problemen. "Hazeldonk is opgezet door de toenmalige gemeente Rijsbergen. Het is ontwikkeld met de beste bedoelingen, maar wel op een dorpse manier. Wij hebben hier veel te smalle wegen voor transportbedrijven. Maar ja, wat kun je daar nu nog aan veranderen?," vraagt Stoof zich af. Een goede ontwikkeling op Hazeldonk is de duidelijke bewegwijzering. Stoof beaamt dat, maar: "Dat heeft ook hŽŽl lang geduurd. Er is gruwelijk veel water door de Rijn gegaan, voordat het zo ver was. We hebben ook wel tien keer onze postcode moeten veranderen, maar goed. Hazeldonk is overigens het eerste terrein dat met deze bewegwijzering werkt. Elk bedrijventerrein in Breda gaat daarmee werken. Als vreemde kun je aan de hand van nummers altijd de weg naar een bedrijf vinden." En dat is dan toch een positieve noot aan het einde van het relaas van Peter Stoof.


...verandert
Een vrouw doet het anders...

...start
"Heel even de macht hebben..."

...netwerkt
Voor de 15e keer
Bedrijven Kontakt Dagen West-Brabant

...overlegt
Huidige plannen en besluiten grote impact
op de toekomst

...begeleidt
"Een kruiwagen vol met kikkers"

...ontwikkelt
Hoe met schaarste om te gaan?

...spreekt
In 't kort

...besluit
De besluiteloosheid van de overheid

...benut
Kansen benutten op De Krochten

...verbetert
Sociaal contact tussen ondernemers belangrijk

...inspireert
Onzekere vooruitzichten op inspirerende middag

Emer-Hintelaken

...onderneemt
Succesvolle start opwaardering van bedrijventerrein

Steenakker

...ambieert
Een ambitieus bedrijvenpark: Steenakker

...verwijst
Wethouder Broere plaatst eerste nieuw bewegwijzeringsbord

...raporteert
Halfjaarresultaten 2001 NV REWIN West-Brabant

...stimuleert
Ondernemers met puberende bedrijven bij Syntens aan het juiste adres

...informeert
Bestemmings- plannenservice op maat