In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2001













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Ondernemers met puberende bedrijven bij Syntens aan het juiste adres

Iedereen met kleine kinderen kent het, de peuterpubertijd! Kinderen van een jaar of drie worden zelfbewuster. Ze ontwikkelen een eigen willetje, verkennen hun grenzen en kunnen behoorlijk tegendraads zijn. Het zijn allemaal groeistuipen en het hoort bij de ontwikkeling van een mens.

Ook bedrijven maken dergelijke ontwikkelingen door. Syntens helpt ondernemers die last hebben van de pubertijd van hun bedrijf. Bij de groeistuipen van een jong bedrijf wordt de ondernemer met zijn eigen grenzen geconfronteerd. "Bij een sterk groeiend bedrijf zien we vaak dat de sterke kanten van de ondernemer vergroot worden. Een ondernemer verzamelt vaak mensen om zich heen, die hetzelfde zijn als hij. Zijn zwakke kanten zijn gebleven en komen als een boemerang in het gezicht van de ondernemer terug. En dat kan heel hard aankomen," aldus Roel Hooiring, adviseur van Syntens. "Als ondernemer kun je twee dingen doen. Je kunt als een razende Roeland personeel werven dat die leemtes opvult. Dit is misschien een oplossing voor de korte termijn maar je raakt daarmee de kern van het knelpunt niet. Zeker met de huidige arbeidsmarkt is het geen reële mogelijkheid. De andere oplossing is waarschijnlijk nog moeilijker en pijnlijker, maar sorteert wel het gewenste effect. De ondernemer zal moeten veranderen. Als hij zijn bedrijf wil veranderen, kan dat niet zonder zelf te veranderen."

Uniek programma
Syntens heeft een speciaal programma ontwikkeld voor ondernemers die bereid zijn hun eigen grenzen te verkennen en te verleggen. Centraal in dit begeleidingsprogramma staat de ondernemer en niet de onderneming. Het programma, dat de naam Vernieuwend Ondernemen heeft gekregen, bestaat uit een combinatie van workshops, individuele coaching en kennisuitwisseling.

Workshops
Er zijn vier workshops ontwikkeld. - Commercieel beleid. Naast de marketingstrategie komt de uitvoering uitgebreid aan bod. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld het klantgericht waardevoorstel en de servicebloem. - Verandermanagement. Het motiveren tot voortdurende verandering en het komen tot een lerende organisatie vormen een belangrijk onderdeel van deze workshop. - Creditmanagement. Een gedegen debiteurenbeheer is voorwaarde voor groei. Tips en trucs om debiteurenbeheer in te zetten als succesfactor van de groei zijn de kern van deze work-shop. - Kennismanagement. Kennis is dé belangrijkste succesfactor van een bedrijf. Hoofdthema's zijn binden, activeren, verspreiden, ontwikkelen, verankeren en benutten van kennis. Deelnemers aan het programma Vernieuwend Ondernemen wisselen onderling kennis met elkaar uit. Bovendien kunnen zij hun prestaties vergelijken met gegevens uit een databank die Syntens heeft opgebouwd. Zo worden knelpunten in kaart gebracht en kan het speuren naar de oorzaken snel opgepakt worden.

Ondernemersvaardigheden
Het meest unieke in dit project is echter dat de ondernemer gecoacht wordt op zijn eigen gedrag en ontwikkeling. Uitgangspunt hierbij is dat er eerst gekeken wordt naar wat de ondernemer belemmert om door te groeien. Vaak zijn dat hele persoonsgebonden drempels. Puttend uit eerdere ervaringen zegt Roel Hooiring: "Ik kwam bij een ondernemer met koudwatervrees. Hij is het type dat alles wil beheersen en vanuit cijfers zijn mensen aanstuurt. Medewerkers willen echter bezield worden. Eenmaal bewust van deze valkuil is het zaak deze ondernemer te begeleiden naar ander gedrag. Dat is een individueel proces waarbij de Syntenscoach spiegelt, motiveert en stimuleert. Een andere ondernemer loopt bijvoorbeeld over van nieuwe ideeën. Zodra het idee vorm dreigt te krijgen, verliest hij zijn belangstelling en stort zich op een nieuw project. Zo wordt er veel energie en geld verspild aan voortijdig afgebroken marktkansen. Iedere ondernemer heeft zo zijn eigen valkuilen en grenzen. Die willen we zichtbaar maken en uit de weg ruimen. De ondernemer moet dan wel bereid zijn aan zichzelf te werken. Het is vergelijkbaar met de NOVIB-methode: we geven geen vis, maar we leren hen vissen." zegt Hooiring.

Interesse?
Bent u als ondernemer geïnteresseerd in het programma Vernieuwend Ondernemen, maak dan een afspraak voor een intakegesprek met Roel Hooiring, adviseur Syntens, telefoonnummer 076-5646700 of e-mail rho@syntens.nl.


...verandert
Een vrouw doet het anders...

...start
"Heel even de macht hebben..."

...netwerkt
Voor de 15e keer
Bedrijven Kontakt Dagen West-Brabant

...overlegt
Huidige plannen en besluiten grote impact
op de toekomst

...begeleidt
"Een kruiwagen vol met kikkers"

...ontwikkelt
Hoe met schaarste om te gaan?

...spreekt
In 't kort

...besluit
De besluiteloosheid van de overheid

...benut
Kansen benutten op De Krochten

...verbetert
Sociaal contact tussen ondernemers belangrijk

...inspireert
Onzekere vooruitzichten op inspirerende middag

Emer-Hintelaken

...onderneemt
Succesvolle start opwaardering van bedrijventerrein

Steenakker

...ambieert
Een ambitieus bedrijvenpark: Steenakker

...verwijst
Wethouder Broere plaatst eerste nieuw bewegwijzeringsbord

...raporteert
Halfjaarresultaten 2001 NV REWIN West-Brabant

...stimuleert
Ondernemers met puberende bedrijven bij Syntens aan het juiste adres

...informeert
Bestemmings- plannenservice op maat